RSS

יום חמישי, 13 במאי 2010

עוגת הגבינה של חנה



הנה מגיע חג שבועות האהוב. אני נורא נורא נורא אוהבת גבינות מכל הסוגים. עוגת גבינה היא מעדן מענג בעיני, במיוחד עוגת הגבינה של אמא שלי. רבות המשפחות בהן נאפית עוגת הגבינה של חנה/ אמא של אלה. כל הטועם מיד מבקש את המתכון ורץ להכין אותה. בפועל היא לא שונה מכלל עוגות הגבינה הנאפות ברשת ואני לא בדיוק זוכרת מאיפה אמא שלי אימצה את המתכון. מה שבטוח הוא שהעוגה הזו היא מאד קלילה ומענגת, נאכלה ונאכלת (על ידי אחיניי המקסימים) כארוחת ערב בפני עצמה. אפילו האפרוח הפרטי טעם ונהנה.
כמנהגי בקודש אני לא מסוגלת לעקוב אחר מתכון, שניסיתי כבר פעם, במדויק. בתחילת דרכי הקולינארית, אפיתי עוגה זו בדיוק על פי ההוראות. בשבע שנים האחרונות אני אופה אותה (גם אם ברצף, שבוע אחר שבוע) באופנים שונים. לעיתים היא מקבלת תוספת של שוקולד לבן, לעיתים נוספת גם פסיפלורה, פרות יער והיתה פעם אחת שגם שוקולד. גם עם הגבינות אני משחקת ומחליפה את הגבינה הלבנה הקלאסית בגבינת שמנת רזה מהסטייל של סימפוניה. כמובן אני לא שמה לב לכמה בדיוק נכנס כך שקשה לי לשחזר, במיוחד עם עברה שנה. שבוע בערך לפני החג ובערך חודש לאחריו נמצאת העוגה דרך קבע במקרר הביתי. אפילו מצאתי בארכיון התמונות זכר לעוגה עם פרות יער וקישוט משוקולד לבן מהחג ב-2008.




אז הפעם בגלל שעכשיו אני מכורה לריבת חלב (הכנתי פעם חמישית.. לא כבר שישית ברצף - רשומה בקרוב) העוגה היא עוגת גבינה עם ריבת חלב - שימו לב לפסים הכהים יותר בעוגה (צורת זברה). והצנצנת מאחורה מלאה בריבת החלב הביתית האחרונה. הרוטב שנשפך מעל העוגה היא ריבת חלב עם מעט שמנת מתוקה לדילול.


עוגת גבינה וריבת חלב 

500 גרם גבינת שמנת סימפוניה 5% (2 גביעים)
250 גרם גבינה לבנה 5% (גביע)
250 מ"ל שמנת חמוצה 15% (גביע)
5 ביצים
3 כפות גדושות מאד קורנפלור
1 כוס סוכר

1 סוכר ווניל
2כפות גדושות ריבת חלב (אופציונאלי)


* מחממים תנור ל-150 מעלות.
1. מקציפים את החלבונים עם מחצית מכמות הסוכר לקצף נוקשה ויציב.
2. מקציפים את החלמונים עם המחצית השניה של הסוכר והסוכר ווניל.
3. מערבבים בקערה את השמנת עם הקורנפלור עד למרקם אחיד וחלק.
4. מוסיפים את הגבינות ואת השמנת עם הקורנפלור לחלמונים. מערבבים רק עד
לקבלת עיסה הומוגנית.
5. מקפלים את קצף החלבונים לתוך החלמונים עם הגבינות. 

6. מערבבים חצי מהמלית עם ריבת החלב (אם הריבה אינה נוזלית, יש לערבב אותה בתחילה עם מעט מתערובת הגבינה עד שהריבה נוזלית יותר על מנת שלא יהיו גושים.
7. יוצקים לתוך תבנית בקוטר של 26 את תערובות הגבינה במרכז התבנית לסרוגים (3 פעמים מכל אחת). אופים את העוגה כשהיא נמצאת בתוך תבנית עם מים (יש לודא כי התבנית שבה נמצאת העוגה אטומה מלמטה). אופים עד שהעוגה מתחילה להשחים ואז מורידים את החום ל120 מעלות וממשיכים לאפות (העוגה לא צריכה ממש להשחים, ניתן להוריד את הטמפרטורה גם ל-100 מעלות אם התנור מאד חם). זמן האפייה הכולל יהיה שעה ורבע.

•במהלך האפייה העוגה מתנפחת מאד והיא יורדת מהר כאשר מוציאים את העוגה מהתנור.
* העוגה בתום האפייה עדין רוטטת במרכזה.
•בסיום האפיה אין צורך לשחרר את קצוות העוגה.
•יש להעביר את העוגה למקרר לאחר צינונה המלא.
* רצוי לשחרר את העוגה מהתבנית ולצפותה רק לאחר קרור מלא.
*אם לא אופים בתוך תבנית עם מים, שולי העוגה מתכהים ומתכווצים בקרורה. אי לכך שווה לטרוח לקבלת עוגה אחידה וצחורה.

*כפי שרואים פני העוגה אינה סדוקה, זאת מחר ואני הופכת את העוגה והסדקים נמצאים למטה.





2 תגובות:

אסנת אמר/ה...

טעמתי והיה טעיםםםםםםם מאד

יואב רביד משה (בן 8 חודשים)

אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה לנוני על הפרגון,
נשיקות *****

הוסף רשומת תגובה