RSS

יום שלישי, 22 ביוני 2010

לחם שאור שלב אחר שלב



רשומה זו מוקדשת לכל צופי הבלוג שדרשו הסברים יותר מפורטים לגבי הכנת לחם הבית. היום, יום שלישי, פעמיים כי טוב - גם התינוק החוקר אצל המטפלת המקסימה וגם לי יש זמן לעצמי ולבלוג שלי. אז היום הכנתי שוב את הלחם כמזה שנים מספר, רק שהפעם טרחתי לצלם כל שלב ושלב כך שהכנת הלחם תהיה ברורה ונהירה.
אז לפני שהתינוק יתעורר מצעד מיותר שלי (כפי שהיטיבה לצין חברתי ליאת - התינוק מחכה שתיפול נוצה בבית), אני אשתדל להחזיק את הנשימה ולהקליד בעדינות.

דבר ראשון מוציאים את המחמצת מהמקרר (קישור להכנת השאור הוספתי בסופה של הרשומה הראשונה של לחם הבית). והיא נראית בערך כך:


כעת אני מעבירה לקערה 400 גרם קמח לבן ו-300 גרם מהמחמצת:


עכשיו נשאר לרענן את המחמצת על ידי הוספת מים, ערבוב יסודי של המים עם שאריות המחמצת לקבלת תרחיף של המחמצת במים והוספת קמח:

התוצר הסופי הינו בצקי וממש לא הומוגני, ככל שהעיסה סמיכה יותר=יותר קמח, כך המחמצת תחזיק זמן ממושך יותר במקרר. 
עכשיו חוזרים לקערה עם 300 גרם שאור ו-400 גרם קמח, אליה נוספו 500 מ"ל מים. הכל עורבב עם מזלג לקבלת עיסה נוזלית ולא הומוגנית לגמרי. אחרי הערבוב רואים בועות אוויר קטנות מהערבוב עצמו. את הקערה כיסיתי בניילון נצמד (בדר"כ אני מכניסה את הקערה לשקית סופר) בשביל הצילומים. לאחר שעתיים וחצי כל פני השטח כוסו בבועות אוויר שהצביעו על כך שהסטרטר מוכן.

בשלב זה הוספו: כף גדושה מלח, כף סוכר כהה, 300 גרם קמח מלא ו-100 גרם קמח שיפון. הכל הועבר ללישה במיקסר של כ-7 דקות.

לאחר העירבוב הבצק עובר למשטח מקומח. 


אני מקמחת מעט את הבצק ומכסה במגבת מטבח לשעה.

לאחר שעה, הבצק "נרגע" ונראה כך:

עכשיו מתחילים לקפל. תמונה 1 - קיפול ראשון - קיפול לשניים לקבלת המלבן הכי צר ומאורך. תמונה 2 - מקפלים לשלוש, שליש על האמצע, תמונה 3 - ואז את השליש הנגדי לאמצע.


יופי, עברנו את החלק הכי מסובך!!
עכשיו מכסים במגבת וממתינים שעה נוספת, מקפלים את אותו קיפול וחוזר חלילה שלוש פעמים (שלושה קיפולים סך הכל). שעה אחרי הקיפול האחרון מחלקים את הבצק לשלוש ומגלגלים כל אחד לכיכר. מכסים במגבת ומתפיחים שעתיים נוספות - שימו לב בקיץ הזמנים הנקובים יכולים להצטמצם. לאחר שעה וחצי מחממים את התנור ל-260 מעלות או למקסימום. כשהתנור חם חורצים את הלחמים עם סכין שיניים חדה (סכין לחם הכי טוב). מכניסים את הלחמים לתנור ל-7 עד 10 דקות או עד שהלחמים תפוחים ושחומים (אם התנור לא מגיע לטמפרטורות כאלה, אין צורך להוריד את טמפ' התנור), אז מורידים את הטמפ' ל-180 מעלות לעוד חצי שעה.
מאחר והתינוק התעורר 5 דקות לאחר שכתבתי את המשפט עליו לא המשכתי לצלם את התהליך שבעצם כבר מצולם ברשומה של "לחם הבית". 

מקווה שעכשיו הכל יותר ברור.
לשאלות נוספות אתם יכולים לכתוב לי בתגובות או לשלוח לי מייל.

בתאבון.


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

החלה מדהימה אבל לחלק מבני ביתי הייתה מתוקה מדי. וכשסיפרתי לאימי שהפליאה לאפות בצעירותה, על תחולת החלה (אני בעיקר התלהבתי מהבטטה)אמרה לי שהיא הייתה מכניסה תפוח אדמה לחלה. אימצתי מיד את הרעיון ועכשיו במי ביתי יכולים לבחור לטעמם באחת הגירסאות
חנה מנור

אלה צפריר אמר/ה...

אני אנסה את הרעיון של תפוח האדמה ונראה מה התוצאה. בקשר למתיקות אכן החלה מאד מתוקה ותמיד אפשר להוריד חלק מהסוכר להתאמתה לטעם הביתי הרווח.

כיף לפתוח את סוף השבוע עם תגובה שכזו :)

הוסף רשומת תגובה