RSS

יום שלישי, 17 באוגוסט 2010

עוגת פירות קיץ ומתכון לריבה על הדרך





אני חובבת מושבעת של ריבת "פירות הקיץ", פעם בכמה שבועות או לפי הצורך אני אוספת את הפירות שלא נאכלו מהמקרר, בין אם הבשילו יתר על המידה או שלא היו טעימים מראש או שמשום מה לא הבשילו כראוי. את הפירות הללו אני רוחצת היטב, חותכת לחתיכות קטנות (אני לא מהחובבים של פרי שלם בריבה, אוהבת ריבה שאפשר למרוח בקלות על לחם), לוקחת סיר מתאים ומניחה על המאזניים, מעבירה את הפירות לסיר (בכך קיבלנו את משקל הפירות) ומכסה בסוכר (יחס של 700 גרם סוכר לקילו פרי), סוגרת את המכסה וממתינה לפחות 6 שעות. למחרת כשפותחים את הסיר מוצאים את הפירות שוחים בסירופ סוכר עם ריח משכר של פירות קיץ. מכאן הדרך לריבה קצרה מאד - מרתיחים את הריבה (יש כאלה שמסירים את הקצף העולה - אני לא נמנת עם אנשים אלה) ומבשלים על להבה בינונית, אש נמוכה כחצי שעה עד שעה למידת הסמיכות הרצויה.
אני אישית לא מוסיפה דבר לריבה, גם לא מיץ לימון בסוף הבישול. הריבה טעימה לי כך מאד.
את הריבה המוכנה (בודקים על ידי טיפטוף הריבה על משטח צונן ובודקים את צמיגותה) מעבירים לצינצנות זכוכית - ממש אין צורך לעקר אותן, הריבה עושה זאת בעצמה, היא לוהטת.
שמירה על הריבה נעשית על ידי חינוך בני הבית לטבול חפצים נקיים בלבד בריבה - רק סכין נקי מהמגירה ולא כזה שעבר ניגוב בלשון או לרגע התרועע עם החמאה...


ונחזור לעוגת פירות הקיץ!
אז השנה לאור המעבר הגדול הממשמש ובא (ספטמבר כבר מחכה בסיבוב), אין שום סיבה להכנת ריבות. אי לכך לא יכולתי להתחמק מהאופציה הנוספת הפחות חביבה עלי והיא עוגת שזיפים כלשהי (קרמבל אני עוד פחות מחבבת). משום מה אני ממש לא מתחברת לעוגות הכבדות הללו. על מנת שהפירות לא ישקעו מסת העוגה היא סמיכה וכבדה. אין ספק שהעוגה יוצאת טעימה אבל אם כבר קלוריות, יש לי העדפות אחרות!


בסה"כ העוגה יצאה עסיסית ומתוקה במידה. הפירות שגויסו היו בעיקר אפרסקים רכים ועוד מספר שזיפים שלא נמצא להם דורש. העוגה יצאה נחמד מבחינה ויזואלית אך זו אינה עוגת רושם מבחינתי. הבעל היה מרוצה מאד מהתוצרת והגוזל העדיף את הפירות הטריים (אך כמה נחת) אך עדיין בלע את הכל!


המתכון מבוסס על עוגת פירות הפוכה של אילנה וולוצקי, "העוגות של אילנה", מאוסף המתוקים של "על השולחן"


מצרכים:
7-10 פרות קיץ


20 גרם חמאה רכה (כמה שצריך לכיסוי קרקעית התבנית)
3 כפות גדושות סוכר חום
קליפה מגוררת מחצי לימון - לא חיבים


200 גרם חמאה רכה
3/4 כוס סוכר (150 גרם)
5 ביצים גדולות
1 כפית תמצית ווניל
2 כוסות קמח (280 גרם)
1 כף אבקת אפיה


מתחילים מתבנית ריקה עם נייר אפייה, עליו מורחים חמאה רכה בשכבה די אחידה:
ומחממים את התנור ל-170 מעלות.


מפזרים סוכר חום - בערך שלוש כפות:


עכשיו מסדרים פירות בשכבה אחת:




ומוסיפים גרד לימון מעל:


מכינים את העוגה: מקציפים את החמאה עם הסוכר (משתמשים בווו של בצק פריך - "וו גיטרה"), מוסיפים את הקמח ואבקת האפיה - מערבבים לקבלת מסה אחידה ומקפלים פנימה את יתרת הפירות החתוכים לקוביות. מעבירים לתבנית:


משטחים יפה בעזרת מרית:


ואופים בין 60 ל-70 דקות, עד שהקיסם יוצא יבש. מוכן:


מחכים שיתקרר והופכים, טאדדאם:


ומלמעלה:




ופרוסה:


בתאבון!

3 תגובות:

דורית בג'יו אמר/ה...

ניראה נפלא!! יש מצב לברטר ?:)

אלה צפריר אמר/ה...

בשמחה!! בורקס תרד ובולגרית מתאים לי בול!!

סלסלת פירות אמר/ה...

נראה מדהים, כבר מקרקרת לי הבטן רק מהמחשבה שאכין את זה לארוחת שישי. אני לגמרי מהאנשים שמעדיפים עוגות פירות עם חמצמצות על פני העוגות שוקולד / שמנת הכבדות האלה שאחר כך גם כל כך מתחרטים עליהן!

הוסף רשומת תגובה