RSS

יום שבת, 5 במרץ 2011

קיש בטטות ותרד


אז בשל ההגזמה בקניות יש הרבה רשומות בקנה, ככה יצא שיש מגוון מצרכים טריים וטעימים שמציצים מהמקרר ומאיימים להתקלקל אם אני לא אבשל אותם ממש בהקדם. עוד יצא שסוף השבוע הקודם היה סגרירי וגשום, חלק מהחברים יצאו להנות מהשלג במרחק של שעה וחצי נסיעה ואנחנו שמתעצלים עדיין (בעיקר הוא מתעצל) ועד שהגוזל לא ידרוש "שלג" בעצמו, נשארנו בבית ושיחקנו קצת כדור בהפוגות. את רוב הסוף שבוע העברנו בלארח ולהתארח והיה משובח ביותר מאחר והגוזל הבין את משמעות המילה sharing והחל לחלוק את צעצועיו עם הילדים שבאים להתארח במעוננו, כך שיצא לנו להנות מ"שיחות מבוגרים" בעוד הילדים צוהלים ומשעשעים את עצמם. 
ביום שבת בבוקר אירחנו לבראנץ זוג צימחונית ושומר כשרות כך שהלכנו על הקו הצימחוני. האחד והיחיד מאד מאד אוהב קישים אז החלטתי לפנק אותו באחד כזה. אני מאד אוהבת קיש בטטה כי אני אוהבת אוכל מתקתק, את הקיש הספציפי הזה הכנתי גם עם תפוח אדמה מתוק אך הוא ממש אינו הכרחי. חוק הקיש אצלי כולל בצק פריך על בסיס חמאה, לעיתים אני מכניסה בו תבלינים, סתם כי בא לי ולעיתים אני מורחת שכבת ממרח על הבצק. אחר כך באה המלית - ירק שלרוב עבר צליה בתנור, ובלילה שתמיד תכיל 3 ביצים (לתבנית של 24 עד 26). כל השאר משתנה בהתאם למצב רוח ולנמצא בגזרת המזווה, המקרר והמקפיא.
הפעם התווסף תרד לבלילה כי היה לי תרד במקפיא וגם קוטג' ופרמזן שהיו במקרר. 
הקיש הזה הוא מאד סלחני וחברותי כך שאם לא מפריזים בנוזלים ודואגים לצלות תחילה את הירקות בתנור, כך הם מגירים את הנוזלים העודפים ומתרככים כמו שצריך, תמיד יצא לכם קיש מעולה. עוד דבר חשוב הוא לאפות את הקיש מראש ולחכות לפחות שעה לפני הפריסה שהכל יתיצב (האחד והיחיד אוהב קיש מוצק ויציב). בקשר לזמן האפיה - פעם שכחתי קיש שעתיים בתנור ויצא אותו דבר, מאחר והירקות כבר אפויים בעצם כל מה שנשאר זה לחכות להתמצקות הבלילה - בערך חצי שעה והשחמה קצרה של החלק העליון בגריל בשביל הטאץ' הסופי וזהו.


המתכון אידאלי לתבנית בקוטר של 26.


לבצק- הכי קל להכין במג'ימיקס, אם אין, הידיים עובדות מעולה - קצת כושר :)
100 גרם חמאה קרה
200 גרם קמח (כוס זה גם טוב)
2 ביצים L (אם משתמשים ב-M, להוסיף עוד כף עד שתיים חלב)
חצי כפית מלח
* הוספתי גם רבע כפית פלפל שחור וחצי כפית בזיליקום מיובש (התבלינים ממש לא חובה)


חותכים את החמאה לקוביות קטנות ומעבירים לקערה גדולה, מעל שופכים את הקמח והמלח. בעזרת הידיים מפוררים את החמאה עם הקמח עד שמתקבלים פרורי חול (לא צריך להיות אחיד) של קמח ואין יותר גושים גדולים של חמאה. מוסיפים את הביצים ומערבבים עד שהכל מתאחד.  
במג'ימיקס מעבדים את הקמח עם קוביות חמאה לחול, מוסיפים את הביצים ובפולסים מעבדים עד לקבלת בצק. לקבלת בצק פריך טוב יש לדאוג למינימום לישה של הבצק, ללוש רק עד שהכל מתאחד.
משטחים את הבצק בעזרת מערוך לעובי של חצי ס"מ ומעבירים אותו לתבנית, מוודאים שהבצק מגיע עד לתחתית התבנית בכל הזוויות, מהדקים היטב את הבצק לשולי התבנית ומסירים את עודף הבצק עם סכין.



עכשיו רצוי להקפיא את הבצק למשך כשעה על מנת ששולי הבצק לא יקרסו לתוך התבנית, הפעם לא היה לי זמן ובאפיית הבצק (200 צלזיוס או 400 פרנהייט) הכל קרס, טוב שראיתי את זה ממש בהתחלה ומיד שלפתי את התבנית ובעזרת מזלג הידקתי את הבצק שגלש בחזרה לשוליים - התופעה הזו מתרחשת גם כשלשים יותר מידי את הבצק והוא הופך לאלסטי ובכך מתכווץ באפייה, מה שמוביל לזה שלבצק אין איפה להאחז על שולי התבנית והוא קורס. אז נא לשים לב לחמש הדקות הראשונות של האפייה. לפני האפייה מחוררים את תחתית הבצק בעזרת מזלג על מנת שלא יווצרו כיסי אוויר באפיה והתחתית תשאר שטוחה ללא הרים וגבעות.
לפני אפיית הבצק יש לצלות את הירקות בתנור, הפעם ניצלו שלוש בטטות ותפוח אדמה מתוק, קלופים וחתוכים לסירות עם כף שמן זית, מלח ופלפל - בגלל כמות השמן הקטנה אני משמנת כל סירה עם הידיים כך שהשמן יכסה את כולם. אופים ב-200 צלזיוס (400 פרנהייט) למשך כחצי שעה או עד שהירקות רכים.
עכשיו כשהתנור חם מכניסים את התבנית עם בצק הפאי ואופים כעשר דקות עד שמתחיל להשחים.
בינתיים מכינים את הבלילה - 3 ביצים, חצי כוס שמנת מתוקה או שמנת לבישול, 200 גרם קוטג', 4 כפות גבינות קשות כמו גלעד (קשקבל), פיקורינו, פטה וצהובות למיניהן (אני שמתי חצי פרמז'ן וחצי צ'דר), חצי כף בזיליקום יבש (ניתן לוותר או לקצוץ רבע כוס עשב טרי), רבע כפית שטוחה פלפל, חצי כפית סוכר חום וחצי כוס תרד קפוא (אם רוצים להשתמש בטרי יש לקצוץ ולטגן כמות כפולה שלו ואז להוסיפו ללא הנוזלים).
לאחר שהבצק יצא מהתנור מסדרים יפה את הירק האפוי בתבנית ומעל יוצקים את הבלילה.



אופים שוב באותו חום למשך כחצי שעה ואז אם מתחשק משחימים בערך שלוש דקות בגריל שיהיה צבע יפה למעלה.



אני נוהגת לפרוס את הקיש רק לאחר שעה מתום הבישול על מנת שהבלילה תספיק להתמצק לחלוטין.


המתכון בקצרה:

לבצק- 
100 גרם חמאה קרה
200 גרם קמח (כוס זה גם טוב)
2 ביצים L (אם משתמשים ב-M, להוסיף עוד כף עד שתיים חלב)
חצי כפית מלח, רבע כפית פלפל שחור וחצי כפית בזיליקום מיובש.
לבפנוכו-
4 בטטות
1 כף שמן זית 
למלית:
3 ביצים
200 גרם קוטג' 5% (פה זה 4%)
חצי כוס שמנת לאפייה
חצי כפית בזיליקום מיובש
חצי כפית סוכר חום
2 כפות צ'דר
2 כפות פרמזן
חצי כוס תרד קפוא

1. מכינים בצק פריך ויוצרים את הקלתית.
2. אופים את הבטטות החתוכות לסירות עם כף שמן בתנור ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט).
3. אופים את הקלתית ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט).
4. מערבבים את כל חומרי המלית בקערה.
5. מסדרים את הבטטות בתבנית ויוצקים את המלית.
6. אופים חצי שעה ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט) ועוד שלוש דקות משחימים בגריל.
7. מוצאים מהתנור ומצננים שעה לפני ההגשה.


בתאבון.

9 תגובות:

meytal אמר/ה...

Looks AMAZING! I am (still) a vegetarian, and always looking for new ideas. Thank you!

אלה צפריר אמר/ה...

נחמד שמדי פעם גם נכנס לפה משהו צימחוני. נסי את המתכון עם כל ירק שאת אוהבת - קישואים, סלק, כרובית, ברוקולי ומה שאת אוהבת - הכי חשוב לצלות את הירק עד ששחום ורך לפני הכנסתי לקיש.
נשיקות :)

Loula אמר/ה...

כל הכבוד, זה נירא טעים מאוד.

soul food אמר/ה...

נראה קיש בהחלט טוב.. וכל כך צבעוני.
מעורר תיאבון!!!
תודה
חיה.

אנונימי אמר/ה...

הכנתי עם תרד ובזיליקום טריים ויצא מדהים!! תודה על המתכון :)

אלה צפריר אמר/ה...

בכיף אבל נשמע שהמתכון הוא מתכון שלך!
שאפו על האילתור!

אנונימי אמר/ה...

טיגנתי קוביות בטטה, במקום בתנור, והתפרעתי עם גבינות...יצא מעולה

אלה צפריר אמר/ה...

איזה כיף לשמוע! זה בדיוק הרעיון בכל הקישים, להתפרע וללכת עם הלב ובלוטות הטעם.

חג שמח ותודה על התגובה!

אנונימי אמר/ה...

איך אפשר להפוך את המתכון לפרווה?

הוסף רשומת תגובה