RSS

יום ראשון, 15 במאי 2011

מאפינס בננה


תדע כל אם עבריה או אבא משקיען (גם האם משקיענית), מה לעשות עם הבננות הבשלות מדי, אלה שממזמן הפכו ל"דבש" או כאלה שצועדות לשם בבטחה. זו הגרסא שלי ללחם בננות/ עוגת בננות/ מאפין בננות, את המתכון הוצאתי לפני בערך 6 שנים מהאינטרנט היות ולהורי יש עץ בננות מניב בחצר (טוב זה לא עץ אלא גזעול) וקשה לאכול 10 קילו בננות שמבשילות להן יחדיו (גם השכנים כבר נחנקו) וגם בשל זכרון טעים מארה"ב שהיה לי למאפין בננה-אגוזים שנמכר בקוסקו. בחודשים האחרונים המתכון עבר התאמה לזמני הדוחק כך שמספר הכלים המלוכלכים הצטמצם וכך גם משך ההכנה. התוצר הסופי לעומת זאת נשאר טעים כשהיה, עסיסי בעל מרקם לא דחוס מדי ולא אורירי מידי, ממש כמו שאני אוהבת. הכי טעים לאכול אותם בסמוך לצאתם מהתנור (אחרי רבע שעה קרור) שיש להם מעטה שחום ופריך, אגוזים קלויים בטעם משגע והמרקם המושלם והחמים של המאפין. רוב הפעמים אני אופה לאחר שהפעוט ישן כך שלמרות שהן יוצאות ב-2200 וצפונה מהתנור אני חיבת טעימה, אה, כן, גם הריח משגע!
המסה נאפית בתבנית מאפין ובתבנית מיני-מאפין לפעוט ללא תוספת האגוזים, לאחר הכנות חוזרות ונשנות בוריאציות שונות אני יכולה לספר שלטעמי הכי טעים לזרות את האגוזים מעל המאפין ולא בבלילה כי כך הם יוצאים קלויים קלות ובפנים העיסה הם "נרטבים" ולא קראנצ'ים קלויים וטעימים. שוקולד מריר בפרט ושוקולד ככלל הם גם אופציה טעימה שנאפתה פה רבות ועכשיו בגלל האפיה לפעוט הוסרה מהרשימת המרכיבים.
הפעוט הפרטי מזהה את קופסאת המאפין בכל מקום בו היא מוחבאת ודורש "fin" ו"פתח" שנקלף לו את הנייר וכך הוא מייד מעלים את הראשון ומבקש "more" (בכל זאת הוא חצי אמריקקי) בתוספת סימן מפורש משפת הסימנים לתינוקות, שמאד רווחות פה, אותה הוא מאמץ מצמודתו למשפחתון (איזה אהבה). המאפין השני לעומת הראשון אינו נאכל מיד אלא נמרח תחילה ביסודיות ברחבי הבית, לאחר מילולו בידיו הקטנות ודגימתו תוך כדי. כל בוקר הילד אוכל דגני בוקר עם אבא וכשאמא מצטרפת לחגיגה עם הקפה והמאפין הוא מיד דורש גם אחד משלו.
המתכון הפעם הוא בקטגורית "קל להכנה" היות והוא לא מסובך מדי ומתאים מאד לאופים מתחילים (יש הרבה תמונות שיהיה ברור) או כאלה שאין להם סבלנות לעודף שלבים.


מצרכים:
1 כוס סוכר (200 גרם, ניתן להוריד גם לשלושת רבעי אם לא אוהבים מתוק מאד)
100 גרם חמאה רכה (אני משתמשת פה ב"מקל" אחד)
חצי כפית מלח
1 כפית תמצית ווניל

3 בננות (ניסיתי עם שתיים ויצא פחות טעים בעיני)
2 ביצים
1 כפית סודה לשתיה
1 כפית אבקת אפיה
2 כוסות קמח (280 גרם)
חצי כוס חלב


כוס אגוזים שבורים
* חצי כוס שברי שוקולד


הכנה:
את החמאה אני בדרך כלל מרככת במיקרו, עד 10 שניות מכל צד כשבאמצע אני הופכת צד. החמאה צריכה להיות רכה ולא נוזלית. את הבננות אני מועכת עם מזלג. משלבים את הסוכר והחמאה ומתחילים להקציף עם וו גיטרה.


מקציפים את החמאה, המלח והסוכר בערך 8 דקות להכפלת הנפח הראשוני. מדי פעם לכל אורך התהליך רצוי לגרד את דפנות הכלי (עם לקקן או קלף) כך שהכל יתערבל בצורה אחידה.

מוסיפים את תמצית הווניל והבננות ומקציפים עוד 2 דקות להתאחדות מלאה.


מוסיפים את הביצים


ומקציפים עוד 3 דקות את הכל יחד.


מוסיפים את החלב ומערבבים קלות.
בקערה נפרדת מערבבים את הקמח ואבקות האפיה ומעבירים למיקסר (למי שאין יכול לעבור לערבוב נמרץ עצמי).


חשוב שהערבוב יהיה מינימאלי, רק עד שמתאחד ולא להמשיך הלאה (רשת הגלוטן שמתפתחת בצורה זו היא שתגרום לעוגה להיות דחוסה וצמיגית יותר לעומת האוריריות הנחשקת).


והבלילה מוכנה. אם רוצים להוסיף שברי שוקולד, מערבבים אותם בשלב זה.
עכשיו מעבירים לתבנית המאפין או לכל תבנית בה תחפצו (שימו לב שבתבנית עגולה או ארוכה משך האפיה יתארך, ויהיה כ-40 דקות וצפונה, יש לבדוק עם קיסם את מרכז העוגה ולהוציא מהתנור רק שהקיסם יוצא עם פרורים או יבש). כלי נפלא למאפין הינו כפית גלידה עם קפיץ.


כך יש פחות לכלוכים והמאפין יוצאים אחידים בגודלם (ולא חלק עצומים שיוצאים מגבולות הגזרה)


עכשיו מפזרים את האגוזים מעל המאפינס. ואופים ב-160 מעלות (באמריקה מחממים תנור ל-380, מכניסים כשחם ומורידים ל-360 למשך האפיה) או 150 טורבו למשך של כעשרים דקות או עד שהמאפין השחימו כמו בתמונה.


ניתן לשמור עד 4 ימים בקופסא אטומה או להקפיא בקופסא אטומה ולהפשיר אחד אחד במיקרו - זו כמובן השיטה האהובה עלי. כך המאפין יוצאים קרובים יותר לאכילתם טריים.


עכשיו בקיצור,

מצרכים:
1 כוס סוכר (200 גרם, ניתן להוריד גם לשלושת רבעי אם לא אוהבים מתוק מאד)
100 גרם חמאה רכה (אני משתמשת פה ב"מקל" אחד)
חצי כפית מלח
1 כפית תמצית ווניל
3 בננות (ניסיתי עם שתיים ויצא פחות טעים בעיני)
2 ביצים
1 כפית סודה לשתיה
1 כפית אבקת אפיה
2 כוסות קמח (280 גרם)
חצי כוס חלב


כוס אגוזים שבורים
* חצי כוס שברי שוקולד

הכנה:
1. מקציפים (וו גיטרה!) את החמאה, המלח והסוכר.
2. מוסיפים את הבננות, תמצית הווניל ומקציפים לתערובת אחידה.
3. מוסיפים את הביצים ומקציפים עוד שלוש דקות.
4. מוסיפים את החלב ומערבבים קלות.
5. מוסיפים את תערובות הקמח, אבקת סודה ואבקת אפייה ומערבבים עד לתערובת אחידה
* זה הזמן לקפל פנימה את שברי השוקולד
6. מעבירים לתבנית רצויה ומפזרים את האגוזים.
7. אופים ב-160 מעלות (באמריקה מחממים תנור ל-380, מכניסים כשחם ומורידים ל-360 למשך האפיה) או 150 טורבו למשך של כעשרים דקות או עד שהמאפין השחימו.

11 תגובות:

מעין אמר/ה...

באת בזמן, בדיוק היום זה מה שרציתי לאפות. העוגה עכשיו בתנור. רק לא רשמת לאיזה תבנית הבלילה מספיקה, לי יצאה כמות לאינגליש קייק אחת.
הריח כבר טוב!

אלה צפריר אמר/ה...

כל עוגה בחושה רצוי למלא את התבנית עד לכדי שני שליש מגובהה בכדי שתצא לך עוגה אורירית. אני ממש לא יודעת איזה תבנית אינגליש קייק השתמשת, אם אלו הקטנות החד"פ היה עדיף לפצל לשתיים.
אני מיד מוסיפה את ההערות גם בבלוג.
תודה רבה על השאלה :)

אלה צפריר אמר/ה...

הי מעין, עכשיו נכנסתי גם לבלוג שלך. מכאן אני מסיקה כי אינך אופה מתחילה ובטוחה שהפעלת שיקול דעת מתאים :)

Noga Malachi אמר/ה...

עקרת לבבית, זהו מתכון כלבבי!!!

אלה צפריר אמר/ה...

תודה נוגה, בדיוק הולכת לאפות עוד נגלה :)

מעין אמר/ה...

תודה אלה! העוגה יצאה מעולה!

CooknBake אמר/ה...

איזה יופי של מאפין, בדיוק לטעמי :-)
אה, ויש לי גם כמה בננות שממש לא מתאימות לאכילה, אז נראה לי שיש להן עתיד.

יום מקסים :-)

אנונימי אמר/ה...

אחלה פוסט. אני אוהב את הסיפורים וההדרכה המלאה להכנה. הבעיה היא עם הבננה...
http://colaholic1972.wordpress.com/2010/12/15/banananotblack/

אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה מעין שחזרת לעדכן, איזה כיף לקרוא :)

אלה צפריר אמר/ה...

תודה מירב, נסי ותהני, יום מקסים גם לך!

אלה צפריר אמר/ה...

הי זיו, אני ממש לא מתעסקת עם טראומות ילדות, את המאפין הכנתי גם עם רסק אפרסמונים והיה מצוין. אני אישית מאד אוהבת בננות צהובות מנוקדות קלות בשחור - יאמי!

הוסף רשומת תגובה