RSS

יום שלישי, 24 במאי 2011

שדרוג עוגת יום הולדת

את המתכון המשפחתי של עוגת יום ההולדת הכושית נתתי פה לא ממזמן לכבוד יום הולדתי. גם ברשומה ההיא העוגה הכושית עברה שדרוג קל והפכה לגרסא של עוגת "היער השחור". מאז היו פה עוד שתי כלות שמחה קטנות בגיל 4 ו-3 שהדודה לעת מוצא (ככה זה כשהמשפחה נמצאת במרחק של 20 שעות טיסה) התנדבה להכין להן את עוגת היום הולדת. הראשונה ביקשה עוגת דומינו, עליה היא חולמת מאז יום הולדת 3, כזו מהספר האדום של "עוגות יום הולדת" של ג'וזי מנדלסון (הספר שממנו אמי הכינה לי ולאחיותי את עוגת החלומות כל יום הולדת מחדש). לכבוד הבקשה נאפתה העוגה הפעם בתבנית מרובעת ונחתכה למלבנים, כולל חיתוך הקצוות שיהיו מלבנים ישרים.
כל מלבן צופה בגנאש שוקולד בנדיבות ומעל צויר בעזרת שוקולד לבן מומס את הנקודות של הדומינו.
 בהפעלה של היום הולדת הילדים הכינו קאפ-קייק של עוגות שוקולד שנאפו בגביעי גלידה, הילדים טבלו אותם בגנאש שוקולד וקישטו אותם בסוכריות שכל המרבה הרי זה משובח. ועדיין כשהגיע תורה של עוגת היום הולדת כל הילדים התאספו וחיכו בשקיקה לעוגה הכושית כאילו שלא ראו עוגת יום הולדת מימיהם וכמובן כל אחד בחר את החתיכה שמוצאת חן בעיניו.
* טיפ לשוקולד לבן - טריות זה שם המשחק, אם במקרה נתקלתם בשוקולד לבן שאינו נמס כשמחממים אותו והופך לגושים ושומן סימן שהשוקולד הלבן חיכה זמן רב מידי לתורו. לטובת ארועים של קישוטי עוגה אני קונה שוקולד לבן טרי ואותו ממיסה ללא שום קושי במיקרוגל.
הנה התוצר הסופי וכלת השמחה המתוקה אף יותר מהעוגה:


חודש אחרי חגגנו יום הולדת לילדה מקסימה נוספת שמלאו לה שלוש שנים ביום העצמאות, הפעם הוזמנה עוגה עגולה וזהו (הילדה תקשט לבד). משם הבלוג והתאור העצמי אפשר להבין ששוב לא שלטתי ביצריי והייתי חיבת לנסות משהו חדש בעוגה הזו. הפעם העוגה נחתכה באמצע לטובת שכבת מרשמלו גנאש, פחדים רבים ליוו את התהליך לגבי ההרפתקאה בדבר שכבת המרשמלו והרעיון רקם עור וגידים תוך כדי התקדמות הניסוי. בתחילה העוגה נחתכה באמצע על ידי סכין לפריסת לחמים. להגנתי יאמר שהחלטתי לצאת להרפתקאה חצי שעה לפני שהיינו אמורים לצאת וחצי שעה אחרי שהעוגה יצאה מהתנור - לא אידאלי לשני הכיוונים! אז את העוגה תחילה הרטבתי בכף ליקר תפוז מדוללת בארבע כפות מים וכפית סוכר, העוגה נפרסה והאמצע הורטב שוב באותו ההרכב. כעת סידרתי את המרשמלו (אצלי היו אלה ארנבוני הפסטל מהחג האחרון הידועים בכינויים "באני") ואז החלטתי שצריך דבק ולכן הרטבתי בגנאש דליל, כזה שהיחס שמנת שוקולד נוטה לשמנת, במחשבה שניה החלטתי שזה לא מספיק והעברתי את הכבודה שוב לתבנית ומשם לגריל בתנור ל-3 דקות לקבלת הברולה. 
כעת סגרתי עם החלק השני של העוגה וכל המרשמלו התחיל לגלוש לצדדים. בקור רוח עם אותה סכין לחם אספתי את העיסה המתוקה הזו ומרחתי אותה על דפנות העוגה.
יצא בלאגן לא אסתטי ומכאן הכל צופה בגנאש של בערך 1:1.


הבעיה היא שהעוגה היתה עוד חמימה וכך גם המרשמלו, אידאלי היה לקרר ראשית את העוגה ואז להוסיף את המרשמלו, לתת לו להצטנן (אפילו עם עזרה מהמקרר/מקפיא) ורק אז לעטוף בגנאש, אם לא הגנאש לא נשאר על המרשמלו אלא נפרד לאיטו. מכאן הכל עבר במהירות למקפיא ואחרי כמה דקות טושטש עם אבקת שקדים:
זהו, למסיבה ומהר כי אנחנו מאחרים...
כלת השמחה המתוקה שקישטה את העוגה בעצמה:


העוגה היתה מעולה, נימוחה, עסיסית ועשירה. הילדים והמבוגרים התלהבו כאחד ולאחר כמה דקות נשאר רק שריד.


הנה תמונה של נחת:

תודה לדוגמניות המתוקות ולהורים שלהן שפירגנו ואישרו לי לפרסמן. 


המתכון המלא לעוגת השוקולד - לחץ כאן למתכון המלא לעוגת השוקולד.
לגבי מתכון לגנאש אני תמיד מביאה לרתיחה (שימו לב אני מביאה לרתיחה ולא מרתיחה, ברגע שמתחיל לרתוח זה ישר יורד מהכיריים) שמנת "להקצפה" (32% וצפונה), בקערה נפרדת אני מניחה את חתיכות השוקולד המריר (אני משתמשת בשוקולד שבא במטבעות קטנים ואז לא צריך לחתוך/לשבור אותם) ויוצקת שמנת רק עד כיסוי השוקולד. מחכה כשלוש דקות ומערבבת בעדינות עד שמתאחד (הכי כיף לערבב באמצע במעגלים לקבלת "עין" שוקולד שהולכת ומתפשטת לצדדים). ככל שהשוקולד מריר פחות (תכולת מוצקי הקקאו נמוכים יותר) כך יש להוסיף פחות שמנת (בשוקולד לבן אין מוצקי קקאו, זה רק חמאת קקאו, סוכר ומתחלבים. ולכן יש להיזהר עם הוספת השמנת אם רוצים גנאש יציב ולא סירופ שוקולד לבן). וככל שהשוקולד מריר יותר יש להעלות את יחס השמנת שוקולד במטרה לא להשאר עם גוש שוקולד אחרי קרור הגנאש.
הרטבת העוגה יכולה לעשות עם כל ליקר אהוב - איייריש קרים, ליקר אגוזים או קפה הם המועדפים עלי. אם קהל היעד שלכם עבר את גיל 18 דללו כל שלוש כפות ליקר בכף עד שתיים של מים/חלב :) עוד אפשרות היא להרטיב את העוגה עם יין קידוש מתוק וטעים שמדולל במים (גם תירוש מתאים) - 2 כפות מים על 2 כפות יין. בכל מקרה כדאי לטעום את הנוזל שיהיה טעים.
כל העוגות שאמיועדות לקישוט נהפכות על ראשן. רצוי לאפות את העוגה מספר שעות לפני הקישוט כך שהעוגה תתיצב ותתקרר. העוגה שהתקררה בינתיים נהפכת על ראשה (אם ראש העוגה יצא ככיפה גבוהה אני חותכת את הכיפה ליישור העוגה ואז הופכת) מורטבת בנוזל הנבחר (פסקה הבאה) ומקשטת... 
מילוי מרשמלו:
1. את העוגה הופכים על תבנית שיכולה להכנס לתנור.
2. חוצים את העוגה במרכזה (רצוי סכין לחיתוך לחם), מניחים צלחת או תחתית עוגה נוספת על העוגה, מכניסים את הסכין וכך מצמידים את העוגה לצלחת ומניחים את החלק הזה בצד.
3. מרטיבים את החלק התחתון בליקר ומסדרים את חתיכות המרשמלו בצפיפות, יוצקים מעט מהגנאש ומעבירים לכשלוש דקות לגריל (אופים רק עד שהמרשמלו מתנפחים ומזהיבים קלות).
4. מניחים מעל (כשהכל עוד חם) בזהירות את חתיכת העוגה העליונה.
5. מורחים את שאריות המרשמו שנוזלות על צידי העוגה.
6. מרטיבים את החלק העליון של העוגה. 
 מניחים לעסק להתקרר (ניתן להעזר לרבע שעה במקפיא) ומצפים בגנאש או בכל ציפוי אחר.


זהו לבנתיים ועד ליום ההולדת הבא שיהיו רק שמחות :)

8 תגובות:

נחמה שובתת אמר/ה...

מקסים!

אלה צפריר אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה נחמה שובתת!
איזה כיף שהשארת הודעה וקישור לבלוג שלך. אני בדיוק מעינת בו ומתרשמת מאד. ממש מרגש ומקסים!

אנונימי אמר/ה...

אפשר לקבל בבקשה מתכון לעוגה?
סמדר

אלה צפריר אמר/ה...

הי סמדר,
הוספתי קישור למתכון לעוגת השוקולד בחלק בו כתבתי את ההוראות לשדרוג העוגות.
המתכון עצמו עם הסברים ותמונות נמצא ברשימה הקודמת של "עוגת יום הולדת או אתמול יום הולדת".
חג שמח.

בית ספר לדוגמנות אמר/ה...

מקסים מקסים מקסים!!
איך את כל פעם מחדש את מראה שאין לך בעיה לעשות דברים כאלה מסובכים ושזה יראה כאילו לא נדרש כאן מאמץ כלל

Unknown אמר/ה...

הילדות מקסימות ואני מאוד אוהבת אנשים שמצליחים עדיין למצוא רעיונות יצירתיים לעוגות יום הולדת. אני חושבת שגם הרעיונות ה"מקוריים" חוזרים על עצמם כיום וכל ילד מגיע לגן עם אותה עוגה של בובספוג. הגיע הזמן לקצת גיוון!

אלה צפריר אמר/ה...

תודה דנה. נחמד לחזור למקורת.

הוסף רשומת תגובה