RSS

יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

עוגיות מדעיות

הכל התחיל מיום ההולדת 70 לבוס שלי. אירגנו לו כאן מסיבת הפתעה "צנועה" במונחים אמריקאים, את המסיבה המפוארת ערכו לו ליום ההולדת 65. הפעם הארגון היה על ידי אנשי המעבדה, אני הרמתי את ידי אל על כשהיה צריך להתנדב ל"ועדת אוכל" אך יצא ולא ראו אותי. במקומי נבחרה בחורה שכל מה שהיא מבינה באוכל זה קניה בקוסטקו ומכאן שהיא באמת לא מבינה בתחום הזה כלום. אני התנדבתי להכין את העוגה אך מאחר ואותה הוחלט לבסוף להזמין בקוסטקו הכנתי עוגיות בנושא מדע. עוגיות חמאה עם ציפוי רויאל אייסינג - ציפוי של אבקת סוכר וחלבון שמתקשה באוויר, כזה בשלל צבעי הקשת ה"לא טבעיים". מאחר והארוע הוגדר כ"חגיגת השגים" של הבוס (לא הוגדר כמסיבת הפתעה ממניעים בירוקרטים פיננסיים) שהינו כוכב ותיק בתחום "חומרי הטבע" הכנו עוגיות שייצגו מעט מאוסף החיידקים האדיר שישנו במעבדה. אוסף החידקים מגיע משלל מסעות איסופים באוקינוסים ממקומות מאד אקזוטיים כמו פ'יג'י, פלאו, בהמאס וגם מהים האדום :). על מנת שתוכלו להבין למה אני מתכוונת צילמתי כמה צלחות פטרי שכאלו מהאוסף. במרכז הצמונה יש את הרקע הנשקף מהחלון עליו צילמתי.
ישנם עשרות אלפי צלחות שכאלו במעבדה עם צבעים וצורות רבות ומגוונות. מתחילים מצלחות עם אוסף רב של חידקים ולאט לאט מבודדים מהצלחות הללו לצלחות אחרות את החידקים השונים.
את הפרויקט התחלתי מאפיית עוגיות חמאה, אפיתי יותר מ-100 עוגיות שנחתכו בעזרת חותכן בגודל טיפה קטן יותר מצלחת פטרי.

את הרויאל אייסינג הכנתי על פי מתכון מאותו בלוג מוערך בשם הרפתקאות מתוקות. שם היא מכינה את אותו רויאל איסינג בעזרת אבקת מרנג של וילטון שגם יקרה וגם לא טעימה בעליל. משום מה הנגלה הראשונה שהכנתי מאותה אבקה לא צלחה לה והתקבל מרנג נוזלי, את הנגלה השניה הכנתי כבר עם חלבונים מהביצה ואני חיבת לצין שהטעם ממש ממש נחמד וטעים לאין שיעור מהטעם התעשיתי של הקרם מהאבקה. באופן כללי ניתן לקנות צבעי מאכל טבעיים אך המוצר יקר פי 3 מאחיו הסינטטי מאחר והגבילו אותי בתקציב וקהל היעד לא בוחל ולו במעט מהצבעים הזרחניין הללו, רכשתי צבעי מאכל ג'ל של וילטון. הכנתי בבקבוקים שלושה צבעי "מדיה" שונים (מצע הגידול לחידקים שנצבע בהתאם לחומרים אותם מפרישים החידקים), צבע שחור לסימון שולי הצלחת ועוד כמה שקיות צבעוניות למושבות החידקים.
כשהכל היה מוכן, הזמנתי כמה דוקטורים נוספים למסיבת "קישוט עוגיות", האמריקאי מביניהם זילף את האייסינג הסגול הזרחני ישירות לפיו והתענג על הטעם. אני מרוב אנטי לא פרופורציונאלי למעדן האמריקאי לא טעמתי ולו רבע עוגיה מוכנה.
לקח לנו (5 אנשים) שלוש שעות לקישוט של כ-100 עוגיות. אני תחמתי בעזרת האיסינג השחור (לקח כמה עוגיות להתאפס) מבעוד מועד, כל אחד לקח צבע בסיס אחר ומילא את העוגיה (את האייסינג דיללתי יותר כך שיהיה נוזלי ונוח לשכבה הבסיסית, הצבעים החזקים בעזרתם צירנו נשארו יותר מוצקים). ניתן לצייר על הבסיס כשהוא רטוב וכך מקבלים שכבה אחת, לעומת הבלטה של השכבה השניה אם מחכים שהבסיס יתיבש (לפחות פני הבסיס).
 הכימאי החליט להוסיף כמה מולקולsweetopiaות...
ממשיכים לעבוד:
העוגיות יובשו למשך לילה שבסופו ניתן היה לערום אותם ללא בעיה אחת על השניה במגדלים מפוארים.
העוגיות היו שוס רציני, הן קישטו את השולחנות ונצרכו על ידי ילדים (cookie monsters) ומבוגרים כאחד תוך כדי התלהבות לא ברורה. פעוט הבית וגם בעל הבית לא דגמו פרור, הבוס הסתכל עלי במבט מ א ד עקום ודאג להוסיף חצי משפט לא בדיוק מפרגן על אמהות שכמותי. כן הפעוט שלנו זלל את כל הגזר, האפונה ועגבניות השרי ו...ביקש עוד. למה שאני אקלקל לו את החגיגה :)
 הלוגו של האוניברסיטה הוזמן באינטרנט, הדפסה על דף סוכר עם צבעי מאכל אכילים. ניתן להזמין דפים כאלה בכל נושא או תמונה שרק תרצו (כמובן יש גם בארץ). עוד מהדברים שמאד משמחים את הנמוכים מבינינו.
ממליצה מאד להסתובב קצת בשני הבלוגים הללו - sweetopia ו-sweet adventures ולו רק בשביל לשטוף את העיניים ולמלמל.... א מ ר י ק ה.
קישור למתכון של העוגיות, קישור למתכון של הרויאל איסינג.
וזוהי סוף הרשומה החננית ביותר בבלוג עד כה :)

20 תגובות:

יעל אמר/ה...

פוסט מדליק, ואני מבינה אותך לגמרי לגבי סלידה מצבעי מאכל, זה נראה לגמרי רעיל.
לא הבנתי למה הבוס זיכה אותך במבט עקום?
בכל מקרה פוסט צבעוני ומעורר השראה תודה!

דנא אמר/ה...

הרעיון של העוגיות פשוט ענק! מאד מתחברת לזה שהמדע מהווה השראה . גם אני מדענית ויוצרת אז אני חושבת שאני אולי מבינה את המבט העקום של הבוס-איך מערבבים משהו נשגב כמו מדע עם עוגיות??? (מצד שני אולי אני טועה -את מוזמנת לתקן אותי...)הכי חשוב-לעשות מה שאת אוהבת, גם אם יש כאלה שלא מבינים.

אלה צפריר אמר/ה...

תודה יעל ודנא אני רואה שלא הבהרתי את עצמי כמו שצריך: הבוס נתן מבט עקום על זה שאני לא נותנת לגוזל הפרטי לטעום מהעוגיות ודוחפת לו רק ירקות ופרות. ככה זה ילד ראשון, ניתן להתחמק עוד מהשוקולד והסוכריות כשעדיין הוא לא נחשף אליהם בגן.
דוקא את העוגיות הבוס מאד מאד אהב. הן את הרעיון והן את הביצוע.
בעיני הן היו מתוקות מדי כמו שהן גם ללא הציפוי. אמריקה!

אילת אמר/ה...

אני לא דואגת לגוזל שלך הפרטי.... מקופח אוכל - הוא לא.
פוסט מ ע ו ל ה !!! יופי של רעיון וביצוע, הבוס הזה מתרגל לסטנדרטים גבוהים.
ועוגה מהקוסקו. בעעעעע. איך אפשר ?
הם לא יודעים מה הם הפסידו. - וזה בתור מי שחגגה לבת שלה יומולדת עם עוגה שלך...
:-)

אלה צפריר אמר/ה...

כן, הוא בהחלט לא מקופח באוכל גורמה. באוכל תעשיתי הוא אכן מקופח וכנראה פה בארה"ב זה מקביל לפשע.
העוגה מקוסטקו בהחלט לא טעימה, כמוהה העוגות מוונס, אבל, מהול פודס היה דווקא בסדר.
תודה!

::: נורית ::: אמר/ה...

פסיכי לגמרי! me likey!

דנא אמר/ה...

אם הבוס מפרגן זה בכלל מקסים! ואיך אפשר בכלל לעמוד בפני גוזל שאוהב פרות וירקות? זה הריהכי נהדר שיכול להיות...(טפו, חמסה...)

חיים וטעים - אורלי כהן אמר/ה...

מתה על הפוסט הזה!
בתור כימאית (לשעבר) אני אוהבת כל דבר הקשור למדע, וגם מולקולות או מושבות חיידקים ע"ג עוגיות. הרעיון והביצוע - מעולים! שאפו :)

אלה צפריר אמר/ה...

תודה, תודה!
הבוס שלי בשוק מקמצוץ הדברים שהבאתי לו לטעום. הוא ואישתו לא מכירים בכלל אנשים שאופים בבית. בעייני כל החברה במעבדה העוגיות הללו היו "עוגיות גורמה" - לא ידעתי אם לצחוק או לבכות :)

רוני אמר/ה...

אלה זה מקסים! רעיון משגע והביצוע מושלם.

אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה רוני! את האמת אני הייתי עסוקה במילוי מחדש של הבקבוקים בעוד רויאל אייסינג ובתחימת העוגיות. את העבודה המדויקת עשו הביולוגיות שגם לימדו אותי איך באמת מצלחתים את החידקים :)

נילי אמר/ה...

הי אלה
רעיון נפלא, ממש עשה לי חשק לנסות בעצמי קצת לקשט עוגיות לגן של הילדים....
עד כה הייתי מהזן של האנשים שחשוב להם הטעם ולא הצבעים והקשקושים שלמעלה, אבל באמת שהעוגיות עוררו בי השראה וחשק לנסות קצת בעצמי.
בכל מקרה, לא שמת כאן קישור למתכון של הרויאל אייסינג עם החלבונים (אלא רק עם האבקה), תוכלי לצרף בבקשה?
תודה וישר כח (:
נילי

אנונימי אמר/ה...

וואי וואי וואי! גאוני ומרהיב!
כל הכבוד על ההשקעה הבלתי מובנת הזו! מדהים!
תודה על השיתוף- יש מה ללמוד...
דנה

אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה על התגובה דנה! חיממת את ליבי :)

נעם :) אמר/ה...

בכמה חלבונים החלפת את האבקת מרנג?

אלה צפריר אמר/ה...

הי נעם, אני ממש ממש לא זוכרת מה היתה החלופה המדויקת. אני כן יכולה לאמר שחלבון אחד מספיק לכ-400 גרם אבקת סוכר. פשוט קחי חלבון אחד ושלוש חבילות של אבקת סוכר. תתחילי בלערבב היטב את החלבון עם חבילה אחת וחצי ואז תמשיכי להוסיף לפי הצורך. אם יוצא מעט סמיך תדללי בטיפה או שתיים של מיים עד לסמיכות הרצויה - למשטחים גדולים עדיף רויאל נוזלי יותר ולפרטים קטנים רויאל סמיך שלא יתפשט. מקווה שעזרתי :)

Debzz אמר/ה...

היי אלה
פשוט מקסים! כמה זמן מחזיקות מעמד העוגיות - או במילים אחרות - כמה זמן מראש ניתן להכין כאלה?

אלה צפריר אמר/ה...

לא יודעת כמה זמן הן מחזיקות בדיוק. אם שומרים אותן בכלי אטום (אבל באמת אטום, לא סתם קופסאת גלידה ריקה) אני בטוחה שהן תחזקנה גם חודש. הייתי מכינה גם שבוע מראש ללא בעיה. העוגיות מתקלקלות לאיטן בקבלת לחות מהאוויר, הן מאבדות בעיקר מהמרקם הקראנצ'י.

Unknown אמר/ה...

הי אני צריכה להכין עוגיות כאלו לחתונה של קרוב, הייתי רוצה לעשות את הציפוי עם חלבון אבל אני מפחדת שהוא יתקלקל כי אני צריכה להתחיל להכין את העוגיות כ 4 ימים לפני.. את מאמינה שאין סיבה לדאוג?

אלה צפריר אמר/ה...

הי, אכן אין לך סיבה לדאוג, העוגיות מתייבשות תוך כמה שעות ועובש מתפתח בקלות על משטחים לחים ולא יבשים. תחזיקי את הכל אחרי שהתייבש לגמרי במיכל אטום ואז אין בעיה. בהצלחה ומזל טוב.

הוסף רשומת תגובה