RSS

יום ראשון, 15 במרץ 2015

טופו בחמאת בוטנים וירקות


את המנהג המקומי של ארוחות ערב מבושלות אימצנו בחום. הבעל תמיד שמח לארוחה חמה והילדים שחיים על סנדוויצ'ים ופירות למיניהם במהלך היום מאד שמחים להתישב לארוחת ערב משפחתית עם הרבה אהבה שזה המרכיב המיוחד במנות הביתיות שלנו. במסגרת הייעול והחיפוש אחרי מתכונים קלים ומהירים אבל גם טעימים ומנחמים הגעתי למתכון הבא. מאז שגיסתי היקרה והצמחונית לשעבר (היום טבעונית) הגיע להתארח בביתינו הטופו נכנס אצלנו לצלחת והפך להיות אורח שבשגרה. הוא קליל ומתאים לי מאד לארוחות ערב, מצאתי שאם צורבים אותו יפה תחילה אז יש לו מרקם וטעם מעולים שמשתלבים היטב בכמה וכמה מתכונים. אז הנה המתכון הראשון מבין שניים שנמצאים פה בדרך קבע.

מגישים עם אורז דביק או איזה אורז שאוהבים/ יש בבית. הרוטב סמיך וקטיפתי מעניק למנה הזו אופי מפנק ומאד מנחם. הירקות הם ירקות קפואים כך שזמן הכנתם הוא אפס, אפשר להשתמש בכל לקט ירקות קפואים שאתם אוהבית וכמובן להחליף עם ירקות טריים למי שיש זמן. רק לשים לב לא לבשל יותר מדי, המנה צריכה להיות עדיין מעט קראנצית וכך גם הצבעים היפים נשארים.

באשר לטופו אני משתמשת בקוביה של טופו קשה firm שאותו אני צורבת במחבת. הבעיה פה היא שלא כל מחבת עובדת וצריך ציפוי כזה שקרום הטופו שנוצר לא ידבק. הדרך השנייה לצריבת קוביות הטופו היא פשוט בתנור. מניחים על נייר אפייה וצורבים בגריל לכמה דקות עד שמשחים. אפשר להפוך ולהשחים את הצד השני בהתאם לכמות הזמן והסבלנות שעומדת לרשותכם.
שורה תחתונה - נא לבדוק את המחבת לפני שמקבלים עיסה ומחבת אקסטרא שצריך לנקות.

את הרוטב ניתן להכין מראש ולזרוק למחבת. מקצר את הכנת המנה בחצי.

מצרכים לרוטב:

2 כפות גדושות חמאת בוטנים
1 כף רוטב דגים (ניתן לוותר אבל מעשיר אם יש)
2 כפות חומץ אורז (כל חומץ יעבוד)
2 כפיות גדושות סוכר חום
1 כף רוטב צ'ילי מתוק
1/3 כוס סויה
2 שיני שום
1/2 כפית שמן שומשום
1/2 כפית ג'ינג'ר טחון

מערבבים עם מזלג תחילה את חמאת הבוטנים בקערת מרק עם 3 כפות נוזל ואז אפשר להוסיף את שאר המרכיבים ולהמשיך לערבב בקלות. מתקבלת משחה נוזלית.



לקט ירקות קפואים (ברור שטריים הולך גם) - 3 כוסות מלאות
חבילת טופו (450 גרם/ 1lb) חתוכה לקוביות של 1 ס"מ מרובע לערך - חותכים רצועות לאורך, רצועות לרוחב ואז מעבירים סכין באמצע ההטופו:


לאורז:
2 כוסות אורז בסמטי (4 כוסות מים) או כוס וחצי אורז דביק (2 כוסות מים).
שוטפים את האורז היטב במסננת ומניחים בצד. לאחרונה למדתי ממיכל שקודם מרתיחים את מי הבישול, מוסיפים את האורז השטוף ומכסים, מביאים שוב לרתיחה ומנמיכים על אש נמוכה עד שנספגים כל המים. את האורז הדביק בכלל לא מתבלים והרוטב מעניק את כל הטעם. את האורזים האחרים אני כן מתבלת במלח (המים צריכים להיות מליחים, כלומר מלוחים כמו מי ים), פלפל ומעט שמן (כף).

במחבת מקפיצים ומטגנים את הטופו עד שמשחים יפה מרוב הכיוונים (שוב, נא לבדוק אם הטופו לא נדבק למחבת! אם הוא נדבק אז משחימים בתנור ומוסיפים אותו לירקות שהוקפצו דקה במחבת),
מוסיפים את הירקות, מקפיצים עוד קצת שהכל יתאחד, מוסיפים את המשחה של חמאת הבוטנים ומערבבים היטב.
מכסים על אש בינונית עד שהירקות רכים דיים, אני מחכה לברוקולי שיאבד טיפונת מהצבע הירוק הזוהר - כעשר דקות. לא לחכות יותר מדי שהירקות לא יהיו סמרטוטים אפרוריים :(


מגישים מעל האורז.
בתאבון!