RSS

יום שלישי, 29 במרץ 2011

עוגת יום הולדת או אתמול יום הולדת

חגגתי יום הולדת שנתיים לעשורי הרביעי בסוף השבוע שעבר. אז הופ טרללה גדלתי בשנה והפעם ממש לא היה לי זמן להתיחס למאורע, הראש טרוד בעניני היום-יום ואין לי רגע דל. השבוע מגיעים אלינו לביקור החמות ואני ממש סופרת את השעות לבואם כי אז אנחנו יוצאים לחופשה בפעם הראשונה מאז התחלתי לעבוד וכמה שאני צריכה את זה. בינתיים המאורע צוין עם שמפניה תודות לבנות הקפה ומאפה ובאוניברסיטה שבפגישת הקבוצה השבועית. מאחר ויש עוד שני חוגגים השבועה בקבוצה הבטחתי להביא עוגה לחגיגות, כמובן שהעוגה הוכנה ברגע האחרון עם מינימום סבלנות ומיגרנה איומה בה הראש איים להתפקע, וזאת אחרי שני אדוויל במהלך היום (הגוף מאותת בכל כוחו שהלוחמת צריכה מנוחה). אז העוגה שנבחרה הינה עוגת היום הולדת הרשמית של אמא שלי שקיבלה את המתכון מהדודה אנה, שרק השד יודע מה מקורה האמיתי. כבכל עוגות ילדותי גם עוגה זאת מבוססת על לפחות חבילה אחת של מרגרינה שהיתה אז לפני כמה עשורים באופנה ונחשבה לבריאה ודיאטטית, הרי אין בה כולסטרול, וגם כך עקרת הבית יכולה להכין קינוח "פרווה". זוהיא "עוגה בחושה" מושקעת יחסית כי צריך להפריד בה ביצים, אך בזה נגמר הסיבוך. כך שיחסית לרפרטואר שלי זוהיא עוגה מהירה וקלה להכנה. כמובן שזו הפכה להיות עוגה "מרשימה" בתוספת כמה תותים, שוקולד, שמנת מתוקה ושק זילוף. הפעם צילמתי שלב שלב גם בחלקים הבסיסיים ביותר שאולי גם אלו שמרגישים פחות בנוח באפיית "דברים מורכבים" יעיזו וינסו.


מתחילים מהמסה בסיר של שוקולד, חמאה, סוכר וחלב - את החמאה חותכים לחתיכות להגדלת שטח הפנים המתחמם כך שהמסתה תהיה מהירה. השוקולד שהשתמשתי בו הוא שוקולד 60% מוצקי קקאו (ממש לא שוקולד צ'יפס) וזה שהוא מגיע בנטיפים ממש מקל על המסתו. אגב התופעה של השוקולד שמאבד את הברק ומתחיל מעט להלבין מקורה בעובדה שהשוקולד התחמם והתמצק מחדש בתנאים לא מבוקרים (בניגוד לטימפרור) וכך נוצרו הגבישים הפחות יפים - אלה שטמפרטורת ההתכה שלהם נמוכה יותר. כך שניתן להשתמש בשוקולד ללא חשש - הוא ממש לא התקלקל.

כך זה נראה דקה לפני המסה מלאה, בשלב כזה ניתן להסיר את הסיר מהאש, לחכות עוד שלוש דקות עד שהכל מתמוסס. אז מוסיפים את החלמונים ומערבבים במהירות. עכשיו מוסיפים את הקמח התופח ומערבבים סתם ככה עם כף.


המשך התמונות משמאל לימין של ערבוב הקמח עם הלקקן, ערבוב חופשי לקבלת עיסה חלקה יחסית ומבריקה - לשמור על ערבוב מינימלי שלא לפתח את רשת הגלוטן לקבלת עוגה יותר אלסטית ודחוסה.

עכשיו מקציפים את החלבונים עם שארית הסוכר לקצף יציב וסמיך אך לא יבש מידי. שוב התמונות מסודרות משמאל למעלה לימין למטה ששם רואים את המקצף כשהוא נפרד מהחלבונים המוקצפים ומשאיר שובל ארוך ביניהם. כשהקצף יבש מידי אין שום שובל שכזה.
עכשיו מקפלים את התערובות. הכי טוב לקפל את החלבונים למסה השניה אך מטעמי נוחות העברתי את מסת השוקולד בעדינות לצד החלבונים המוקצפים ועז בתנועות קיפול איחדתי בין שניהם.

 את העוגה אופים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות צלזיוס (150 בטורבו) או 380 פרנהייט למשך של כ-40 דקות (איש איש ותנורו) עד שהקיסם יוצא ממרכז העוגה רק עם פרורים (כך ששום עיסה לא מרוחה עליו).
את העוגה הכנתי בצהריים, ובערב ניגשתי למלאכת הפיכת העוגה מסתם עוגה כושית של יום הולדת לעוגה סטייל היער השחור. במקור רציתי להכין עוגת יום הולדת בסטייל אמריקאי, כזו עם שכבות ו"פרוסטינג", אך שתי הגרמניות של הקבוצה התעקשו כי זוהיא עוגת "היער השחור" (סגנון גרמני כמובן) בגרסאת תותים ומי אני שאתווכח. אגב היה שוק מוחלט בין חברי הקבוצה על כך שהכנתי עוגה כזו מ"ויטרינה" במו ידי - לא נראה דבר כזה אי פעם :), מה שלפחות נותן לי איזה הצדקה על הטרחה המיותרת (או אולי קצת פחות מיותרת) במקום עוד דקות שינה יקרות.
לפני שמתחילים יש להשרות בערך עשרה תותים גדולים (הפחות יפים של החבילה) בחמש כפות סוכר למשך בערך כשעה על מנת לקבל סירופ תותים נפלא להרטבת העוגה.
אז הסוד לחתיכת עוגה היא סכין לחם ארוכה (כזו שממש חותכת לחם) ועוגה קרה לחלוטין. את העוגה חתכתי פעמיים, כשבתמונות רואים אותה הפוכה כי כך נוח לחתוך. בבסיס התבנית אני שמה תמיד נייר אפייה שיקל על שיחרור העוגה מהתבנית.
עכשיו מסננים את התותים מהסירופ ומוסיפים לו ליקר - אני הכי אוהבת ליקר תפוזים "קוונטרו" אבל גם "גראנד מרניה"/ קלואה (ליקר קפה)/ אייריש קרים (בייליס לדוגמא) או ליקר דובדבנים יעשו את העבודה. אישית לי לא היה ליקר ולכן הוספתי כף מריבת החלב הביתית. כל חתיכה של עוגה הורטבה היטב משני צדדיה ובתורה הועברה לצלחת ההגשה, על כל שכבה הונחו תותים (אלה שהושרו עוד קודם) ומעל שמנת מתוקה מוקצפת  - כך עשיתי פעמיים. 

בחלק העליון של העוגה לאחר הרטבתה ביתרת הסירופ (זה החלק היבש ביותר של העוגה ולכן צריך להרטיבו בנדיבות משני הצדדים) מרחתי ממרח שוקולד שנשאר במקרר. כמובן שניתן להשתמש בקצפת הנותרת לציפוי כל העוגה. כעת העברתי את יתרת הקצפת לשק זילוף וזילפתי כוכבים בקצה החלק העליון עליהם הנחתי את התותים היפים של הקופסא לאחר חצייתם לשניים וטבילת קצה כל תות במעט שוקולד מריר שהומס קלות במיקרוגל. בנוסף עם שאריות השוקולד המומס ובעזרת מזלג עיטרתי את העוגה ביד חופשית לקבלת פסי השוקולד הדקים.


ובסוף התקבלה עוגה טעימה ודי מרשימה של יום הולדת עם שני נרות ואחד לשנה הבאה בצבע האהוב על החוגגת.


עוגת שוקולד יום הולדת
200 גרם חמאה
100 גרם שוקולד מריר
כוס וחצי סוכר
6 כפות חלב ו-4 כפות ליקר תפוזים או רום
כוס וחצי קמח תופח
5 ביצים גדולות
3 כפות קקאו


1.בסיר ממיסים את החלב, החמאה, השוקולד, הקקאו וכוס סוכר אחת.
2. מפרידים ביצים ומקציפים את החלבונים עם חצי כוס סוכר.
3. מוסיפים למסת השוקולד לאחר שקוררה מעט את החלמונים והליקר.
4. מוסיפים את הקמח לתערובת השוקולד ומערבבים רק עד שהעיסה הומוגנית ומבריקה.
5. מקפלים את החלבונים המוקצפים לשוקולד.
6. אופים ב-160 מעלות (150 טורבו) כ-40 דקות עד שהקיסם יוצא יבש (עם פרורים בלבד).


לקישוט- 
2 שמנת מתוקה
4 כפות סוכר
10 תותים
5 כפות סוכר
1-2 כפות ליקר תפוזים
20 גרם שוקולד מריר מומס במיקרו
5 תותים בינוניים ויצוגיים


חותכים את התותים הגדולים, מפזרים מעליהם את 5 כפות הסוכר ונותנים לה להגיר נוזלים כשעה. מוסיפים בתום השעה את הליקר ובזה משתמשים להרטבת העוגה. ניתן לדלל את הסירופ במים אם הוא סמיך מדי.
מקציפים את השמנת עם הסוכר.
חוצים את התותים היצוגיים וטובלים את הקצה בשוקולד.
הרכבת העוגה - חוצים באמצע או מחלקים לשלושה חלקים. מרטיבים כל חלק בסירופ, מניחים את התותים שהושרו מעל לחתיכת העוגה שהורטבה בסירופ ומעל מניחים שליש מהקצפה ממשיכים ובונים את העוגה ואז מעטרים עם התותים הטבולים בשוקולד.


נפגש בשמחות,
אלה.

יום חמישי, 17 במרץ 2011

אוזני המן לפורים


חג פורים שמח לכולם! הרשומה הזו הינה רשומה חגיגית והיא נעשית בשיתוף עם אילת הלא היא איולה מהבלוג המעוצב והמקסים make my day שלשמחתי הרבה עברה לסן דייגו חודש אחרינו וכך הצטלבו דרכינו ואולי כך אני עוד אחזור למלאכת היד האהובה שנזנחה בצד לפני שנים די רבות. אז הפעם העיצוב והתמונות היו מנת חלקה של אילת והקולינריה היתה באחריותי. הנה קישור לרשומת אוזני ההמן בבלוג של איולה המן טאשן פאקטורי.
השנה כמו כל שנה אני מחכה להכין את משלוח המנות עם מאפי הבית ולהביא למטפלות של הגוזל ולעבודה שלי ושל הבעל, הפעם החלטתי שיהיה קל ונחמד יותר לעשות זאת בחברותה. אז הוכן בצק מקילו חמאה, חציו לבן וחציו חום ואופסן במקרר יום מראש. למחרת (אתמול) התאספנו 7 תרנגולות והתחלנו במלאכת הריפוי בעיסוק של קיפול ואפיה של אוזני המן. הוכנו ארבע מליות - פרג שהיחיד שנמצא טחון היה ממרח בקופסאת שימורים אליו התווסף תפוח גראנד סמיט מגורר, שקדים טחונים וקרמל. מלית תמרים ואגוזים שנעשתה מתמרים יבשים (לא מצאנו תמרים לאפיה כמו בארץ) שנטחנו עם תוספת קרמל ומים ואז הוספו אגוזי המלך. מלית שקדים, שאם היה מרציפן היה מעולה, אבל לא התארגנתי מראש אז הכנתי מלית שקדים טחונים מחמאה ושקדים. וחמאת בוטנים ושוקולד שיצדיק את היותנו בארה"ב.
לסיכומו של עניין היה נחמד מאד אבל קשה לא פחות מלהכין הכל לבד, גם זה שהייתי אחראית על הרידוד והתנור גרמה לי להיות במרחק מזירת הקיפולים ובעזרתו האדיבה של קולט האדים הפסדתי את רוב האינפורמציה המרתקת שעברה בין כל הנשים המקסימות שישבו פה בפינת האוכל. כפי שניתן להתרשם מהתוצרת יצא המון!! 
אז לפני המתכונים, תודה לקורצות, לממלאות, למקפלות, לעוזרת הלוגיסטיקה ולצלמות. התמונות הפעם ברובן אינן שלי אלא של אילת (איולה).
קשה לראות בתמונות אך כל אוזן המן היא בגודל של ביס וחצי והבצק מאד דק ופריך שזה לדעתי סוד הטעם באוזניים מעולות. ככל שלשים יותר את הבצק האוזניים מתחילות להפתח, להיות פחות סימטריות וכמובן טעימות פחות בגלל תוספת הקמח והתפתחות רשת הגלוטן בבצק. הטיפ שיש לי הוא לעבוד עם בצק, לשים קמח שימנע הדבקות (לא להתקמצן - הכי חשוב שלא ידבק כי אז גם הראשונים יצאו עקומים), לרדד ממש דק - 2 מ"מ לאוזני המן קטנים כמו פה או 3 מ"מ לאלה כמו בסופר ולמלא בנדיבות במרכז - זה מתפשט באפייה.
והכי חשוב, לא להתעצל זה ממש טעים, בעיני אלה העוגיות מהטעימות ביותר שיש :)


המתכון לבצק הפריך


200 גרם חמאה רכה
200 גרם אבקת סוכר
4 חלמונים
500 גרם קמח (לבצק החום יש להחליף 50 גרם קמח ב-50 גרם אבקת קקאו)
6 כפות חלב

הכנה
1. מקציפים את החמאה עם אבקת הסוכר בעזרת וו גיטרה ומהירות מקסימאלית. לאחר 5-7 דקות (נהיה ממש כמו קצפת - לבן, קרמי ומכפיל את הנפח ההתחלתי) מוסיפים את החלמונים בזה אחר זה.
2. עוצרים את המיקסר ומוסיפים את כל קמח.

3. בערבוב איטי מערבבים רק עד לקבלת פרורים גסים.
3. מוסיפים את החלב וממשיכים לערבל עד לקבלת בצק אחיד - להקפיד על מינימום ערבוב.
4. עוטפים את הבצק ומניחים במקרר לשעה - לילה מראש זה נפלא.

מלית פרג אמיתית ושחורה
300 גרם פרג טחון

1 כוס חלב
1 כוס סוכר
1 כף תמצית ווניל
20 גרם חמאה

מרתיחים את החלב עם הסוכר והחמאה, מוסיפים את הווניל והפרג, מערבבים מספר דקות לקבלת עיסה סמיכה וטעימה. 



מלית של חמאת בוטנים היתה חמאת בוטנים ומטבעון שוקולד מריר.
היתה גם מלית שוקולד שמשום מה נשברה בערבוב שלה וכל אוזני ההמן עם השוקולד נהפכו לפיתות משולשות עם שוקולד מבעבע - גם לי לא הכל מצליח :) אז אכלנו אותם בכיף ככה רק במשפחות כי גם הלא יצוגי טעים.

אופים ב-180 מעלות צלזיוס או 380 פרנהייט (מלבד המעלות גם האפייה בתנורים שונה - גופי החימום פה חשופים ואין טורבו)

עם כיבודים:


יום חמישי, 10 במרץ 2011

פאי שוקולד ובננות בקרמל

הנה מצאתי לי כמה דקות פנויות לכתיבת הרשומה. מחרתיים אנחנו עוברים דירה בשעה טובה, הגענו פה לשכונה של האוניברסיטה (זה לא מעונות סטודנטים כי אם קומפלקס המיועד לעובדי ומרצי האוניברסיטה) כי זה היה הדבר הפשוט ביותר לעשות מהארץ. כפי שכתבתי נראה לי בכל פוסט מאז הגענו - אני לא סובלת את הדירה הזו, היא יותר גדולה מהדירה שלנו בארץ אך היא מחולקת בצורה מאד לא אופטימלית, והמטבח.... זוועה - יש בדיוק שלושה ארונות נגישים וגם הם ללא חלוקה פנימית?!
אז אצו רצו להם שישה חודשים וסוף סוף אנחנו עוברים דירה, הדירה החדשה מרווחת, חדשה, מוארת ונעימה יותר אבל החסרון היחידי שלה הוא שהמטבח לצערי קטן יותר, אבל רק פיזית, כך שיש הרבה ארונות, מגירות ואף ארון מזווה אך משטח העבודה הוא עלוב. האחד והיחיד היה מאד מוטרד מהעינין כי לו הבית הזה היה סבבה לגמרי וכל עניין האריזה והפריקה בכלל לא נראה לו ומבחינתו הינו נשארים עוד ועוד, בגללי אנחנו עוברים וכולו בפחדים מזה שאני אתבכין לו גם בדירה החדשה ועוד ארצה לעבור גם משם. לאחר שראיתי מספר לא מצומצם של דירות (13), הגעתי למסקנה שפה זה לא כמו בארצנו הקטנטונת, הסטנדרט האמריקאי (זה שנמצא בדירות להשכרה בשכר הדירה בו חיפשתי) בכלל לא מתאים לי ובכל בית יש חסרונות ויתרונות אחרים ומאחר שהיתה רק פעם אחת שנכנסנו לדירה והרגשת השמחה התפשטה בי אנחנו הולכים על זה ונקווה לשמועות טובות כפי שאומרת סבתי המקסימה.
אני לא מאמינה שעד היום לא הכנסתי את פאי השוקולד המנצח הזה שהולך איתי כבר יותר מעשור, מקורו הוא בספרו הראשון של ג'ימי אוליבר - השף העירום. הפעם על מנת לנצל את הבננות הצהובות וגם כי ממש התחשק, בתחתית הפאי (על הקלתית האפויה, אפייה ראשונית) הונחו בננות, מעליהם קרמל (את הקרמל הכנתי ממילא לעגה, פעם הבאה אני אשים עוד קרמל!), מעל אבקת שקדים שיספגו קצת את הקרמל ורק אז מסת השוקולד הנהדרת.




כמו בכל מתכוני השוקולד, לתוצאות מעולות יש להשתמש בשוקולד מעולה ובאבקת קקאו איכותית. נסו עם מה שיש בבית ואם זה שוקולד פרה וקקאו עלית, פעם שיוצא לכם נסו זאת עם שוקולד של לפחות 60% מוצקי קקאו ואבקת קקאו הולנדי ותראו שזה אפילו יותר טעים:)
את המתכון שלי לבצק הפריך על פי השף העירום נתתי כבר מספר פעמים פה בבלוג, הנה הוא שוב:


100 גרם חמאה רכה
100 גרם אבקת סוכר
2 חלמונים
2 כפות חלב
250 גרם קמח (13/4 כוס)


במיקסר עם וו גיטרה מקציפים את החמאה עם אבקת הסוכר, מספר דקות עד לקבלת מן קצפת קשה.
מוסיפים את החלמונים אחד, אחד עד לעיסה אחידה.
עכשיו בא החלק הבעיתי כביכול - על מנת שהבצק יצא פריך ודפנות הפאי לא יקרסו באפיה יש להקפיד על מינימום ערבוב.
מוסיפים את כל כמות הקמח, מפעילים שוב את המיקסר בערבוב איטי עד לקבלת מרקם של גרגירים ספק גושים קטנים. מוסיפים את החלב ומערבבים רק עד שהבצק מתאחד.
עוטפים בנילון ומקררים לפחות לשעה. (אפשר לשמור את הבצק בקרור גם יומיים שלושה).
מרדדים את הבצק בעזרת מערוך ומעבירים לתבנית, כעת יש להקפיא את התבנית עם הבצק לכמה שעות.


לפני האפיה יש לדקור את הבצק
אפיה ב-180 מעלות (400 פרנהייט) לכעשר דקות - עד שהבצק מתחיל טיפה להזהיב.


למלית השוקולד:
140 גרם חמאה
150 גרם שוקולד
חצי כוס אבקת קקאו
4 ביצים גדולות
200 גרם סוכר (כוס)
3 כפות שמנת חמוצה
3 כפות סירופ קרמל (אחרי שיש קרמל במחבת מוסיפים מים רותחים לאט לאט לדילול הקרמל עד לקבלת סירופ קרמל סמיך)
פרוסות של שתי בננות בעובי של 1 ס"מ
כרבע כוס קרמל 
שתי כפות גדושות אבקת שקדים

במיקרוגל או בבאן מרי ממיסים את השוקולד והחמאה.
מקציפים את הביצים (לא להפריד) עם הסוכר לקבלת מסה בהירה ותפוחה - קרם צהבהב.
מוסיפים לתערובת הביצים את הקרמל, מורידים את מהירות ההקצפה ומוסיפים את השמנת החמוצה.
בתנועות קיפול מאחדים בין השוקולד המומס ותערובת הביצים.
כעת מסדרים על הקלתית האפויה את פרוסות הבננות, מעליהם יוצקים את הקרמל בצורה אחידה ומעל מפזרים את אבקת השקדים.
מעל הכל יוצקים את תערובת השוקולד ואופים ב-180 מעלות (370 פרנהייט) לכחצי שעה עד שהעוגה לא נוזלית, כלומר התמצקה אך כמובן עדיין רכה.


אופים ב-180 מעלות (370 פרנהייט) לכחצי שעה עד שהעוגה לא נוזלית, כלומר התמצקה אך כמובן עדיין רכה.



מחכים קצת לקרור ונהנים!
לעוגה טעם עשיר של שוקולד בננה - שילוב מעולה לאוהבי הז'אנר.


סוף סוף צילמתי בתאורת יום, תרשו לי להתלהב. פה רואים את הבננות בתחתית - יאמי.


הנה הביס, רק להכניס לפה.


לילה טוב לי ויום טוב לקוראים בארץ.

יום שבת, 5 במרץ 2011

קיש בטטות ותרד


אז בשל ההגזמה בקניות יש הרבה רשומות בקנה, ככה יצא שיש מגוון מצרכים טריים וטעימים שמציצים מהמקרר ומאיימים להתקלקל אם אני לא אבשל אותם ממש בהקדם. עוד יצא שסוף השבוע הקודם היה סגרירי וגשום, חלק מהחברים יצאו להנות מהשלג במרחק של שעה וחצי נסיעה ואנחנו שמתעצלים עדיין (בעיקר הוא מתעצל) ועד שהגוזל לא ידרוש "שלג" בעצמו, נשארנו בבית ושיחקנו קצת כדור בהפוגות. את רוב הסוף שבוע העברנו בלארח ולהתארח והיה משובח ביותר מאחר והגוזל הבין את משמעות המילה sharing והחל לחלוק את צעצועיו עם הילדים שבאים להתארח במעוננו, כך שיצא לנו להנות מ"שיחות מבוגרים" בעוד הילדים צוהלים ומשעשעים את עצמם. 
ביום שבת בבוקר אירחנו לבראנץ זוג צימחונית ושומר כשרות כך שהלכנו על הקו הצימחוני. האחד והיחיד מאד מאד אוהב קישים אז החלטתי לפנק אותו באחד כזה. אני מאד אוהבת קיש בטטה כי אני אוהבת אוכל מתקתק, את הקיש הספציפי הזה הכנתי גם עם תפוח אדמה מתוק אך הוא ממש אינו הכרחי. חוק הקיש אצלי כולל בצק פריך על בסיס חמאה, לעיתים אני מכניסה בו תבלינים, סתם כי בא לי ולעיתים אני מורחת שכבת ממרח על הבצק. אחר כך באה המלית - ירק שלרוב עבר צליה בתנור, ובלילה שתמיד תכיל 3 ביצים (לתבנית של 24 עד 26). כל השאר משתנה בהתאם למצב רוח ולנמצא בגזרת המזווה, המקרר והמקפיא.
הפעם התווסף תרד לבלילה כי היה לי תרד במקפיא וגם קוטג' ופרמזן שהיו במקרר. 
הקיש הזה הוא מאד סלחני וחברותי כך שאם לא מפריזים בנוזלים ודואגים לצלות תחילה את הירקות בתנור, כך הם מגירים את הנוזלים העודפים ומתרככים כמו שצריך, תמיד יצא לכם קיש מעולה. עוד דבר חשוב הוא לאפות את הקיש מראש ולחכות לפחות שעה לפני הפריסה שהכל יתיצב (האחד והיחיד אוהב קיש מוצק ויציב). בקשר לזמן האפיה - פעם שכחתי קיש שעתיים בתנור ויצא אותו דבר, מאחר והירקות כבר אפויים בעצם כל מה שנשאר זה לחכות להתמצקות הבלילה - בערך חצי שעה והשחמה קצרה של החלק העליון בגריל בשביל הטאץ' הסופי וזהו.


המתכון אידאלי לתבנית בקוטר של 26.


לבצק- הכי קל להכין במג'ימיקס, אם אין, הידיים עובדות מעולה - קצת כושר :)
100 גרם חמאה קרה
200 גרם קמח (כוס זה גם טוב)
2 ביצים L (אם משתמשים ב-M, להוסיף עוד כף עד שתיים חלב)
חצי כפית מלח
* הוספתי גם רבע כפית פלפל שחור וחצי כפית בזיליקום מיובש (התבלינים ממש לא חובה)


חותכים את החמאה לקוביות קטנות ומעבירים לקערה גדולה, מעל שופכים את הקמח והמלח. בעזרת הידיים מפוררים את החמאה עם הקמח עד שמתקבלים פרורי חול (לא צריך להיות אחיד) של קמח ואין יותר גושים גדולים של חמאה. מוסיפים את הביצים ומערבבים עד שהכל מתאחד.  
במג'ימיקס מעבדים את הקמח עם קוביות חמאה לחול, מוסיפים את הביצים ובפולסים מעבדים עד לקבלת בצק. לקבלת בצק פריך טוב יש לדאוג למינימום לישה של הבצק, ללוש רק עד שהכל מתאחד.
משטחים את הבצק בעזרת מערוך לעובי של חצי ס"מ ומעבירים אותו לתבנית, מוודאים שהבצק מגיע עד לתחתית התבנית בכל הזוויות, מהדקים היטב את הבצק לשולי התבנית ומסירים את עודף הבצק עם סכין.



עכשיו רצוי להקפיא את הבצק למשך כשעה על מנת ששולי הבצק לא יקרסו לתוך התבנית, הפעם לא היה לי זמן ובאפיית הבצק (200 צלזיוס או 400 פרנהייט) הכל קרס, טוב שראיתי את זה ממש בהתחלה ומיד שלפתי את התבנית ובעזרת מזלג הידקתי את הבצק שגלש בחזרה לשוליים - התופעה הזו מתרחשת גם כשלשים יותר מידי את הבצק והוא הופך לאלסטי ובכך מתכווץ באפייה, מה שמוביל לזה שלבצק אין איפה להאחז על שולי התבנית והוא קורס. אז נא לשים לב לחמש הדקות הראשונות של האפייה. לפני האפייה מחוררים את תחתית הבצק בעזרת מזלג על מנת שלא יווצרו כיסי אוויר באפיה והתחתית תשאר שטוחה ללא הרים וגבעות.
לפני אפיית הבצק יש לצלות את הירקות בתנור, הפעם ניצלו שלוש בטטות ותפוח אדמה מתוק, קלופים וחתוכים לסירות עם כף שמן זית, מלח ופלפל - בגלל כמות השמן הקטנה אני משמנת כל סירה עם הידיים כך שהשמן יכסה את כולם. אופים ב-200 צלזיוס (400 פרנהייט) למשך כחצי שעה או עד שהירקות רכים.
עכשיו כשהתנור חם מכניסים את התבנית עם בצק הפאי ואופים כעשר דקות עד שמתחיל להשחים.
בינתיים מכינים את הבלילה - 3 ביצים, חצי כוס שמנת מתוקה או שמנת לבישול, 200 גרם קוטג', 4 כפות גבינות קשות כמו גלעד (קשקבל), פיקורינו, פטה וצהובות למיניהן (אני שמתי חצי פרמז'ן וחצי צ'דר), חצי כף בזיליקום יבש (ניתן לוותר או לקצוץ רבע כוס עשב טרי), רבע כפית שטוחה פלפל, חצי כפית סוכר חום וחצי כוס תרד קפוא (אם רוצים להשתמש בטרי יש לקצוץ ולטגן כמות כפולה שלו ואז להוסיפו ללא הנוזלים).
לאחר שהבצק יצא מהתנור מסדרים יפה את הירק האפוי בתבנית ומעל יוצקים את הבלילה.



אופים שוב באותו חום למשך כחצי שעה ואז אם מתחשק משחימים בערך שלוש דקות בגריל שיהיה צבע יפה למעלה.



אני נוהגת לפרוס את הקיש רק לאחר שעה מתום הבישול על מנת שהבלילה תספיק להתמצק לחלוטין.


המתכון בקצרה:

לבצק- 
100 גרם חמאה קרה
200 גרם קמח (כוס זה גם טוב)
2 ביצים L (אם משתמשים ב-M, להוסיף עוד כף עד שתיים חלב)
חצי כפית מלח, רבע כפית פלפל שחור וחצי כפית בזיליקום מיובש.
לבפנוכו-
4 בטטות
1 כף שמן זית 
למלית:
3 ביצים
200 גרם קוטג' 5% (פה זה 4%)
חצי כוס שמנת לאפייה
חצי כפית בזיליקום מיובש
חצי כפית סוכר חום
2 כפות צ'דר
2 כפות פרמזן
חצי כוס תרד קפוא

1. מכינים בצק פריך ויוצרים את הקלתית.
2. אופים את הבטטות החתוכות לסירות עם כף שמן בתנור ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט).
3. אופים את הקלתית ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט).
4. מערבבים את כל חומרי המלית בקערה.
5. מסדרים את הבטטות בתבנית ויוצקים את המלית.
6. אופים חצי שעה ב-200 מעלות צלזיוס (400 פרנהייט) ועוד שלוש דקות משחימים בגריל.
7. מוצאים מהתנור ומצננים שעה לפני ההגשה.


בתאבון.