RSS

יום שלישי, 29 במרץ 2011

עוגת יום הולדת או אתמול יום הולדת

חגגתי יום הולדת שנתיים לעשורי הרביעי בסוף השבוע שעבר. אז הופ טרללה גדלתי בשנה והפעם ממש לא היה לי זמן להתיחס למאורע, הראש טרוד בעניני היום-יום ואין לי רגע דל. השבוע מגיעים אלינו לביקור החמות ואני ממש סופרת את השעות לבואם כי אז אנחנו יוצאים לחופשה בפעם הראשונה מאז התחלתי לעבוד וכמה שאני צריכה את זה. בינתיים המאורע צוין עם שמפניה תודות לבנות הקפה ומאפה ובאוניברסיטה שבפגישת הקבוצה השבועית. מאחר ויש עוד שני חוגגים השבועה בקבוצה הבטחתי להביא עוגה לחגיגות, כמובן שהעוגה הוכנה ברגע האחרון עם מינימום סבלנות ומיגרנה איומה בה הראש איים להתפקע, וזאת אחרי שני אדוויל במהלך היום (הגוף מאותת בכל כוחו שהלוחמת צריכה מנוחה). אז העוגה שנבחרה הינה עוגת היום הולדת הרשמית של אמא שלי שקיבלה את המתכון מהדודה אנה, שרק השד יודע מה מקורה האמיתי. כבכל עוגות ילדותי גם עוגה זאת מבוססת על לפחות חבילה אחת של מרגרינה שהיתה אז לפני כמה עשורים באופנה ונחשבה לבריאה ודיאטטית, הרי אין בה כולסטרול, וגם כך עקרת הבית יכולה להכין קינוח "פרווה". זוהיא "עוגה בחושה" מושקעת יחסית כי צריך להפריד בה ביצים, אך בזה נגמר הסיבוך. כך שיחסית לרפרטואר שלי זוהיא עוגה מהירה וקלה להכנה. כמובן שזו הפכה להיות עוגה "מרשימה" בתוספת כמה תותים, שוקולד, שמנת מתוקה ושק זילוף. הפעם צילמתי שלב שלב גם בחלקים הבסיסיים ביותר שאולי גם אלו שמרגישים פחות בנוח באפיית "דברים מורכבים" יעיזו וינסו.


מתחילים מהמסה בסיר של שוקולד, חמאה, סוכר וחלב - את החמאה חותכים לחתיכות להגדלת שטח הפנים המתחמם כך שהמסתה תהיה מהירה. השוקולד שהשתמשתי בו הוא שוקולד 60% מוצקי קקאו (ממש לא שוקולד צ'יפס) וזה שהוא מגיע בנטיפים ממש מקל על המסתו. אגב התופעה של השוקולד שמאבד את הברק ומתחיל מעט להלבין מקורה בעובדה שהשוקולד התחמם והתמצק מחדש בתנאים לא מבוקרים (בניגוד לטימפרור) וכך נוצרו הגבישים הפחות יפים - אלה שטמפרטורת ההתכה שלהם נמוכה יותר. כך שניתן להשתמש בשוקולד ללא חשש - הוא ממש לא התקלקל.

כך זה נראה דקה לפני המסה מלאה, בשלב כזה ניתן להסיר את הסיר מהאש, לחכות עוד שלוש דקות עד שהכל מתמוסס. אז מוסיפים את החלמונים ומערבבים במהירות. עכשיו מוסיפים את הקמח התופח ומערבבים סתם ככה עם כף.


המשך התמונות משמאל לימין של ערבוב הקמח עם הלקקן, ערבוב חופשי לקבלת עיסה חלקה יחסית ומבריקה - לשמור על ערבוב מינימלי שלא לפתח את רשת הגלוטן לקבלת עוגה יותר אלסטית ודחוסה.

עכשיו מקציפים את החלבונים עם שארית הסוכר לקצף יציב וסמיך אך לא יבש מידי. שוב התמונות מסודרות משמאל למעלה לימין למטה ששם רואים את המקצף כשהוא נפרד מהחלבונים המוקצפים ומשאיר שובל ארוך ביניהם. כשהקצף יבש מידי אין שום שובל שכזה.
עכשיו מקפלים את התערובות. הכי טוב לקפל את החלבונים למסה השניה אך מטעמי נוחות העברתי את מסת השוקולד בעדינות לצד החלבונים המוקצפים ועז בתנועות קיפול איחדתי בין שניהם.

 את העוגה אופים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות צלזיוס (150 בטורבו) או 380 פרנהייט למשך של כ-40 דקות (איש איש ותנורו) עד שהקיסם יוצא ממרכז העוגה רק עם פרורים (כך ששום עיסה לא מרוחה עליו).
את העוגה הכנתי בצהריים, ובערב ניגשתי למלאכת הפיכת העוגה מסתם עוגה כושית של יום הולדת לעוגה סטייל היער השחור. במקור רציתי להכין עוגת יום הולדת בסטייל אמריקאי, כזו עם שכבות ו"פרוסטינג", אך שתי הגרמניות של הקבוצה התעקשו כי זוהיא עוגת "היער השחור" (סגנון גרמני כמובן) בגרסאת תותים ומי אני שאתווכח. אגב היה שוק מוחלט בין חברי הקבוצה על כך שהכנתי עוגה כזו מ"ויטרינה" במו ידי - לא נראה דבר כזה אי פעם :), מה שלפחות נותן לי איזה הצדקה על הטרחה המיותרת (או אולי קצת פחות מיותרת) במקום עוד דקות שינה יקרות.
לפני שמתחילים יש להשרות בערך עשרה תותים גדולים (הפחות יפים של החבילה) בחמש כפות סוכר למשך בערך כשעה על מנת לקבל סירופ תותים נפלא להרטבת העוגה.
אז הסוד לחתיכת עוגה היא סכין לחם ארוכה (כזו שממש חותכת לחם) ועוגה קרה לחלוטין. את העוגה חתכתי פעמיים, כשבתמונות רואים אותה הפוכה כי כך נוח לחתוך. בבסיס התבנית אני שמה תמיד נייר אפייה שיקל על שיחרור העוגה מהתבנית.
עכשיו מסננים את התותים מהסירופ ומוסיפים לו ליקר - אני הכי אוהבת ליקר תפוזים "קוונטרו" אבל גם "גראנד מרניה"/ קלואה (ליקר קפה)/ אייריש קרים (בייליס לדוגמא) או ליקר דובדבנים יעשו את העבודה. אישית לי לא היה ליקר ולכן הוספתי כף מריבת החלב הביתית. כל חתיכה של עוגה הורטבה היטב משני צדדיה ובתורה הועברה לצלחת ההגשה, על כל שכבה הונחו תותים (אלה שהושרו עוד קודם) ומעל שמנת מתוקה מוקצפת  - כך עשיתי פעמיים. 

בחלק העליון של העוגה לאחר הרטבתה ביתרת הסירופ (זה החלק היבש ביותר של העוגה ולכן צריך להרטיבו בנדיבות משני הצדדים) מרחתי ממרח שוקולד שנשאר במקרר. כמובן שניתן להשתמש בקצפת הנותרת לציפוי כל העוגה. כעת העברתי את יתרת הקצפת לשק זילוף וזילפתי כוכבים בקצה החלק העליון עליהם הנחתי את התותים היפים של הקופסא לאחר חצייתם לשניים וטבילת קצה כל תות במעט שוקולד מריר שהומס קלות במיקרוגל. בנוסף עם שאריות השוקולד המומס ובעזרת מזלג עיטרתי את העוגה ביד חופשית לקבלת פסי השוקולד הדקים.


ובסוף התקבלה עוגה טעימה ודי מרשימה של יום הולדת עם שני נרות ואחד לשנה הבאה בצבע האהוב על החוגגת.


עוגת שוקולד יום הולדת
200 גרם חמאה
100 גרם שוקולד מריר
כוס וחצי סוכר
6 כפות חלב ו-4 כפות ליקר תפוזים או רום
כוס וחצי קמח תופח
5 ביצים גדולות
3 כפות קקאו


1.בסיר ממיסים את החלב, החמאה, השוקולד, הקקאו וכוס סוכר אחת.
2. מפרידים ביצים ומקציפים את החלבונים עם חצי כוס סוכר.
3. מוסיפים למסת השוקולד לאחר שקוררה מעט את החלמונים והליקר.
4. מוסיפים את הקמח לתערובת השוקולד ומערבבים רק עד שהעיסה הומוגנית ומבריקה.
5. מקפלים את החלבונים המוקצפים לשוקולד.
6. אופים ב-160 מעלות (150 טורבו) כ-40 דקות עד שהקיסם יוצא יבש (עם פרורים בלבד).


לקישוט- 
2 שמנת מתוקה
4 כפות סוכר
10 תותים
5 כפות סוכר
1-2 כפות ליקר תפוזים
20 גרם שוקולד מריר מומס במיקרו
5 תותים בינוניים ויצוגיים


חותכים את התותים הגדולים, מפזרים מעליהם את 5 כפות הסוכר ונותנים לה להגיר נוזלים כשעה. מוסיפים בתום השעה את הליקר ובזה משתמשים להרטבת העוגה. ניתן לדלל את הסירופ במים אם הוא סמיך מדי.
מקציפים את השמנת עם הסוכר.
חוצים את התותים היצוגיים וטובלים את הקצה בשוקולד.
הרכבת העוגה - חוצים באמצע או מחלקים לשלושה חלקים. מרטיבים כל חלק בסירופ, מניחים את התותים שהושרו מעל לחתיכת העוגה שהורטבה בסירופ ומעל מניחים שליש מהקצפה ממשיכים ובונים את העוגה ואז מעטרים עם התותים הטבולים בשוקולד.


נפגש בשמחות,
אלה.

11 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מזל טוב!
הקישוטים מדהימים.

Unknown אמר/ה...

נראה מעולה!!!! יום הולדת שמיייח יקירתי. נשיקות וחיבוקים. תהנו החופשה- הכי חשוב. :-)

אלה צפריר אמר/ה...

תודה רבה על הברכות.
עוד 24 שעות והכיף מתחיל....

Noga Malachi אמר/ה...

דרלינג!! אפשר להיות חברה קרובה שלך?!
אגב, המלצתי עלייך אצלי בבלוג בעקבות האוזני המן המאוד מלכת אסתר!!!!
יומולדת שמח והרבה ברכות וכיף!

אלה צפריר אמר/ה...

הי נוגה, ברור שאפשר אני מאד בעד חברות סופר מוכשרות כמוך. תודה על ההמלצה בבלוג, קפצתי לבקר ואני עוד אשוב. תודה על הברכות :)

FG-Sarah אמר/ה...

עוגת יומהולדת קלאסית!!! איך אני אוהבת את הצילומים שלך, ניראה מקסים :)

אלה צפריר אמר/ה...

תודה שרה! איזה כיף לקרוא את התגובה. תבואי שוב :)

עוגת יום הולדת אמר/ה...

מקסים. המון עבודה (עבורי לפחות), אבל נראה ששווה כל דקה.

אלה צפריר אמר/ה...

תודה. אכן לוקח זמן לקשט את העוגה אך המתכון הבסיסי הינו קצר וקולע, גם בלי קישוטים :)

אנונימי אמר/ה...

מקסים מקסים מקסים. אנסה בהקדם ותודה. - בסעיף 3 כתבת בטעות להוסיף חל-ב-ונים למסת השוקולד במקום חל-מ-ונים.

אלה צפריר אמר/ה...

רוב תודות על המחמאות ועל ההארה! תוקן לאלתר.

הוסף רשומת תגובה