RSS

יום שבת, 4 ביוני 2011

מאפה בסגנון חצ'פורי, הגרסא היותר שפויה



חג שבועות שמח. זה החג היהודי האהוב עלי ביותר כי הוא ממש לטעמי. יש לי זכרונות ילדות נפלאים מהחגיגות בקיבוצים "גשר" ו"גבע", המזג אוויר שהתאים לבריכה, עצי התות שהניבו פירות המלאים בעסיס מתוק וטעים להפליא, השמלה הקיצית וזר הפרחים שהיה נקלע עבורי ועבור אחותי. זו היתה חגיגה נפלאה עם כל המוטיבים הנכונים, היתה מוזיקה טובה (מופע של הגבעטרון), היה טרקטור, היו תינוקות מתוקים והיו גבינות מעולות תוצרת המחלבה. גם כשבגרתי הלכנו לקיבוצים ובהמשך זה היה החג בו אני בעצמי אירחתי את בני המשפחה הקרובה שלי ושל האחד והיחיד. לאט לאט למדתי את רזי הארוח, את הזמן שלוקח לתכנן, לקנות ולהכין ואת הפרופורציות שיהיה מספיק, לא מעט מדי ולא יותר מדי. עד שכבר כמעט שלטתי בנושא בא הגוזל וטרף את הקלפים ויש להתמקצע שוב בחישוב זמנים כולל צומי לגוזל וגם ניווט במטבח עם פעוט סקרן בין הרגליים.
השנה לא נארח את בני המשפחה בגלל המרחק וביום שלישי כשכולם יחגגו נלך כרגיל לעבודה והפעוט למשפחתון שלו. אבל בספטמבר אנחנו מגיעים ואז נחגוג את כל החגים במרוכז.
את המתכון הזה אספתי מפורום האוכל של YNET מבחורה בשם מאיה (כך כתוב לי במחברת), את המתכון הכנתי לראשונה בדירת שני החדרים של רווקותינו ומאד אהבתי את התוצאות. מאז יצא לי לאכול עוד פעמיים חצ'פורים גרוזינים מעשה ידיה להתפאר של דודה/סבתא גרוזינית שזה כבר סיפור אחר, במתכון המקורי יש קיפולים של הבצק בשמן לקבלת בצק מתפצפץ ורווי באנרגיה. המתכון הזה הוא גרסא קלה יותר להכנה וגם קליל יותר קלורית. לטעמי זה אחלה מאפה גבינות קליל, טעים ומפנק. מין לחמניה רכה שבאה מוכנה עם המילוי החם והטעים, ביצה וגבינות קשות זה שילוב מנצח. אם בא לכם לנסות את המתכון המקורי הנה לינק לאתר של בייגלה (הקהילה הקולינארית של ישראל, אני ממש מפרגנת!) לחצ'פורי מאת פרומלג שיש בו הסבר מעמיק ותוצאות שנראות טעימות. אם בא לכם משהו פחות כבד מבחינה אנרגתית, קל יותר להכנה ומאד טעים ומפנק לאורחים בשבועות ובכלל (מעולה כסנדוויץ לילדים לבית ספר) נסו את הגרסא הבאה.


החומרים לבצק:
500 גרם קמח
2 כפיות שמרים יבשים
1 כף סוכר
חצי כפית מלח
4 כפות שמן
כוס ורבע מים
למילוי:
250 גרם גבינת טוב טעם (פה, בסן דייגו, אני משתמשת בקוטג')
150 גרם גבינה בולגרית מפוררת
100 גרם גבינות קשות אחרות (פרמז'ן/ פקורינו/ קשקבל, גלעד/ עמק/ מוצרלה/ מעושנת ועוד)
 מבחינת המילוי, פה בסן-דייגו עוד לא מצאתי תחליף לטוב טעם ולכן אני משתמשת בקוטג'. שאר הגבינות זה בהתאם למה שנמצא במקרר, פעם אחרונה היה לי בעיקר פרמז'ן (150 גרם), שאריות של בולגרית (50 גרם בלבד) ומעט מוצרלה מגוררת (100 גרם) ויצא מעולה. כך שתזרמו עם מה שיש בבית העיקר שהמילוי לא יהיה נוזלי אלא מוצק למריחה.




להכנת הבצק מערבלים בקערת המיקסר או ביד את כל החומרים, הכי חשוב בבצקי לחמים זה ללוש את הבצק כמה שיותר לבצק חלק וגמיש.
את הבצק אני אוהבת להכין לילה מראש ולתת לו לתפוח לאיטו במקרר עד שאני צריכה אותו. ככה זה גם חוסך זמן בהכנות. בכל מקרה צריך רק שיכפיל את נפחו, תופעה שמתרחשת גם תוך שעתיים בטמפ' החדר. 
* דוקא הפעם למרות הלישה, הבצק לא יצא בצק הכי יפה שבעולם כי הוא אינו חלק לגמרי, אך התוצאות הסופיות היו משובחות. 


לאחר הכפלת הנפח אני מחלקת את הבצק לכ-12 עד 16 חלקים "שווים" על פי העיין-


כל חתיכה מקופלת לעיגול:


וכל עיגול מחכה לתורו. כל המשחק עם הבצק וזמן המנוחה שלו בין שלב לשלב הינו מאד חשוב לעבודה נעימה ומיטבית עם הבצק בו הסיבים נרפים והבצק לא מכווץ וקל לעבד אותו.
עכשיו מרדדים כל עיגול לעובי של 2-3 מ"מ, ומורחים כפית גדושה של מילוי בכל עלה:


* לא לשכוח להדק טוב וחזק את הקיפול על מנת שלא יפתח באפייה.
עכשיו מכסים ומחכים חצי שעה לתפיחה שניה. הנה הצצה למטבח שלי על תבניותיו המכוסות שתופחות לאיטם והנאתם.
בנתיים מחממים את התנור ל-170 מעלות צלזיוס (380 פרנהייט).
כשהתנור חם מכניסים ואופים כעשר דקות עד שהחברים תופחים ומתקשים.
*  (1) לפני תפיחה. (2) לאחר תפיחה. (3) לאחר אפייה ראשונה.


עכשיו עושים קצת מקום עם המזלג ודוחפים את המילוי לשוליים של החצ'פורים. שוברים פנימה ביצה, אני משתמשת בביצים מספר 1 כך שהן גדולות מדי לחצ'פורים הללו, אי לכך אני מכינה חלק מהחצ'פורים שיש בהם רק חלבון וכך אני נשארת עם ביצה בנפח קטן יותר שנכנסת לי בול למאפים האחרים.
 אופים 10 דקות נוספות - הכל בהתאם למידת עשיית הביצה שאתם אוהבים. אם צריך ניתן להשחים בגריל (200 מעלות צלזיוס או 400 פרנהייט) למשך עד 5 דקות. 


זהו, מוכן!
את החצ'פורים הללו לא ניתן להקפיא כי נורא קשה להפשיר חלמון. הוא תמיד נשאר קפוא והמרקם שלו מלא מים לאחר הפשרה. לכן אם רוצים לקחת לעבודה או לבית הספר יש לשמור במקרר. או להקפיא את החצ'פורים לפני האפייה השנייה, כלומר לפני הוספת הביצה. ואז מפשירים, מוסיפים את הביצה, אופים ומקבלים חצ'פורי טרי בכלום עבודה.




אני אוהבת שהחלמון נוזלי ואפשר לטבול גם את הקצה בנוזל הצהוב הזה:


נשאר לי לאחל לכם בהצלחה עם עוגת הגבינה. שתדעו למצוא את המתכון הנכון והמתאים לכם או שתדעו לבחור את העוגה בקונדיטוריה מומלצת. לי יש את המתכון המנצח של אמא  לעוגת גבינה גבוהה ונמסה בפה,  שקשוקה תרד שהיא מנה קלה ומרעננת, קיש בטטות ותרד ופיצה קפרזה שהיא פיצה ביאנקה, כלומר פיצה לבנה ללא רוטב עגבניות על בסיס קרם פרש שמכינים בקלות בבית.


המתכון בקצרה:

החומרים לבצק:
500 גרם קמח
2 כפיות שמרים יבשים
1 כף סוכר
חצי כפית מלח
4 כפות שמן
כוס ורבע מים
למילוי:
250 גרם גבינת טוב טעם (פה, בסן דייגו, אני משתמשת בקוטג')
150 גרם גבינה בולגרית מפוררת
100 גרם גבינות קשות שבמקרר

1. לשים ביחד את כל חומרי הבצק לקבלת בצק רך וגמיש.
2. מתפיחים להכפל הנפח (לילה במקרר או שעתיים בטמפ' החדר).
3. מערבבים יחד את חומרי המילוי לעיסה מוצקה הניתנת למריחה.
4. מחלקים את הבצק ל-12 עד-16 יחידות, מכדררים כל חתיכה.
5. מרדדים כל חתיכה לאליפסה ארוכה וממלאים כפית גדושה ממילוי הגבינות (לרכז את רוב המילוי בקצוות).
6. מהדקים את קצוות המאפה לצורת טיפה תוך כדאי השארת "חור" רחב במרכז.
7. מכסים במגבת מטבח ומתפיחים כחצי שעה.
8. אופים ב-180 מעלות צלזיוס (370 פרנהייט) לעשר דקות.
9. מוציאים מהתנור, עם מזלג מזיזים את הגבינה לקצוות המאפה ויוצקים פנימה ביצה.
10. אופים 10 דקות נוספות או עד שהביצה עשויה לטעמכם.


נ


חג שבועות שמח.